Rotonde Fabiola wordt ovonde met vijf fietstunnels
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal de Aarschotbaan en de Liersesteenweg (N10) tussen de Wouwerstraat in Heist-op-den-Berg en de Houwstraat in Berlaar herinrichten. Er komt een nieuwe riolering en er komen vrijliggende fietspaden langs de N10. Op de kruising met de Mechelsesteenweg (N15) wordt de bestaande fabiolarotonde omgebouwd tot een ovonde met vijf fietstunnels. Dit project is onderdeel van de volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar. Een overzicht van de vier deelprojecten vindt u op deze pagina.
Wat en waarom?
Projectzone
De rotonde Fabiola, genoemd naar de vroegere dancing, ligt op het kruispunt van de Liersesteenweg (N10) met de Mechelsesteenweg (N15). Het is een gevaarlijke locatie voor de vele fietsers die er dagelijks passeren. Naast een volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar bekeken we daarom ook de kruispunten op het traject. Voor dit deelproject strekt de projectzone zich uit van het kruispunt met de Houwstraat in Berlaar tot en met de kruising met de Wouwerstraat in Heist-op-den-Berg. De rotonde Fabiola zal volledig opnieuw worden ingericht.
Turborotonde met vijf fietstunnels en vrijliggende fietspaden
De rotonde Fabiola richten we volledig opnieuw in. We leggen een ovale rotonde met twee rijstroken aan, ook wel ‘turborotonde’ genoemd. We vernieuwen ook de volledige fietsinfrastructuur. We kozen voor de aanleg van fietstunnels zodat het auto- en vrachtverkeer en de fietsers elkaar niet meer moeten kruisen. Daarnaast vernieuwen we de N10 tussen de Wouwerstraat en de Houwstraat. Er komen nieuwe fietspaden die gescheiden liggen van de rijweg.
Benieuwd hoe het er allemaal precies gaat uit zien? Lees alle details onder toekomstbeeld.
Timing en impact?
Nieuwe omgevingsvergunning
In januari 2023 werd het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) van de nabijgelegen SPAR-site vernietigd door de Raad van State. De omgevingsvergunning voor de hoofdwerken is gebaseerd op dat RUP en werd bijgevolg ook vernietigd door de Raad van Vergunningsbetwistingen in juli 2023. Ondertussen paste de gemeente Heist-op-den-Berg het RUP aan en werd de nieuwe versie goedgekeurd. Op de website van de gemeente kan u hierover meer info terugvinden.
In 2024 dienden we een nieuw vergunningsdossier in rekening houdend met het nieuwe RUP en de huidige regelgeving. Die procedure duurt langer dan aanvankelijk ingeschat. Zo moesten we een nieuw openbaar onderzoek organiseren voor de aanpassingen die nodig waren in het dossier. Het openbaar onderzoek liep van 25 juli tot en met 23 augustus 2024 (OMV_2021032811).
Op 11 april 2025 ontvingen we van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid de nieuwe omgevingsvergunning, wat cruciaal is voor het verdere verloop van de werken.
Update van de projectplanning
Met het verkrijgen van de nieuwe omgevingsvergunning is ook de projectplanning bijgewerkt.
In juni 2025 verplaatst Fluvius de elektriciteitscabine, zonder hinder voor het verkeer. Na het zomers bouwverlof, in augustus, start de hoofdaannemer alvast met de rioleringswerken en de aanleg van de vijfde tak. Die sluit aan op de Wouwerstraat en deze ontsluitingsweg zal dienstdoen als hoofdtoegang voor de toekomstige KMO-zone. De werken duren een drietal maanden met weinig tot geen hinder voor het verkeer.
De nutswerken hervatten zodra de laatste grondverwerving volledig afgerond is. Deze zijn voorlopig gepland in het voorjaar van 2026. De riolerings- en wegenwerken aan de ovonde volgen ten vroegste in de zomer van 2026.
Meer informatie over de planning, de aanpak van de hoofdwerken (aanleg ovonde en fietspaden) en de bijhorende omleidingen vindt u later onder actuele hinder.