Overslaan en naar de inhoud gaan

Volgende fase Leonardtunnel: vanaf 16 april ernstige hinder voor verkeer vanuit Brussel

Volgende fase Leonardtunnel: vanaf 16 april ernstige hinder voor verkeer vanuit Brussel

Ben je pendelaar en heb je de gewoonte om ‘s avonds Brussel te verlaten via het oosten van de stad? Vermijd vanaf 16 april dan zoveel mogelijk die omgeving, bijvoorbeeld door het openbaar vervoer te gebruiken als dat mogelijk is.  Zo luidt het advies van het Vlaams Verkeerscentrum. Omwille van noodzakelijke vernieuwingswerken aan de uitgang van de Leonardtunnel, sluit het Agentschap Wegen en Verkeer de verbinding Herrmann Debroux/ E411 - binnenring (richting Waterloo) af. 

Meer informatie: 

> De planning van de werken 

> De hinder 

> Veelgestelde vragen over het project

Routeadvies

Het wegennet in de ruime omgeving van het Leonardkruispunt is ook zonder werken volledig verzadigd. De hinder van de renovatiewerken komt daar nog eens bovenop.  Er wordt dan ook veel meer verkeershinder dan normaal verwacht. Het Verkeerscentrum raadt daarom aan om de komende maanden zoveel mogelijk voor de alternatieven te kiezen: de trein, de bus en de fiets. 

Moet je vanaf 16 april Brussel toch met de wagen via het oosten van de stad verlaten, hoe rijd je dan het best? 

  • via de Tervurenlaan (N3) om op het Vierarmenkruispunt in te voegen op de binnenring (R0) 
  • via de Franklin Rooseveltlaan (N24), de Vorstlaan en de Delleurlaan (R22), en vervolgens de Ter Hulpesteenweg (N275) om in te voegen op de Ring R0 ter hoogte van Groenendaal in de richting van Waterloo. 
  • via de E411 richting Namen, en daarna eventueel de N25 richting Nijvel (via Corroy-Le-Grand, afrit nr. 9 van de E411)

Ook nog hinder voor binnenring

Sinds 18 maart werkt het Agentschap Wegen en Verkeer ook al aan de ingang van de Leonardtunnel. Om die werken veilig uit te voeren, is er van net voor de Vierarmentunnel een rijstrook ingenomen. Daardoor zijn er extra wachttijden op de binnenring. Zodra de werken aan de toegangen achter de rug zijn, vernieuwt Wegen en Verkeer de vloerplaten van de tunnel. Die werken zullen ook gepaard gaan met grote hinder voor het verkeer van de binnenring (richting Waterloo).  

Meer en langer hinder door onverwachte werken 

De renovatie van de Leonardtunnel is bezig sinds april 2023.  Tot voor een maand geleden was er nauwelijks hinder, omdat alle werken ‘s avonds en ‘s nachts gebeuren. Volgens de initiële planning ging er ook de komende maanden geen ernstige hinder zijn.  De ingenieurs van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben echter recent vastgesteld dat de schade aan de zijwanden van de toegangen en aan de vloerplaten ernstiger is dan verwacht. Daardoor zal er meer hinder zijn en zullen de werken ook langer duren. 

Waarom niet uitstellen?  

‘Kunnen de werken niet uitgesteld worden?’ Die vraag stellen veel mensen zich omwille van de grote hinder.  Een grote renovatie van een tunnel halfweg stilleggen is echter niet zo eenvoudig. De tunnel is vandaag voor een groot stuk ontmanteld, dus er zouden werken moeten gebeuren om verder gebruik toe te laten terwijl de werken stilliggen. Daardoor zouden de werken alles samen ook aanzienlijk langer duren dan wanneer we doorwerken.   

Eerste groot onderhoud in vijftig jaar

Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt ook dat  de werken aan de Leonardtunnel - een cruciale verbinding waar dagelijks meer dan honderdduizend voertuigen (ring en E411 samen) door rijden! - absoluut noodzakelijk zijn. De tunnel is meer dan vijftig jaar oud en het is de eerste keer in die periode dat hij zo’n grondig onderhoud krijgt. Als we hem nog eens dertig jaar willen blijven gebruiken in alle veiligheid, dan moet de grondige onderhoudsbeurt nu gebeuren. Langer wachten is geen optie.