Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Steenweg op Sint-Truiden voor meer fiets- en rijcomfort en hogere verkeersveiligheid in Walshoutem en Wezeren

Verbeteringen voor Walshoutem en Wezeren

Verbeteringen voor Walshoutem en Wezeren

Status

In Studie

Plaats

Weg

N80

Aangepaste snelheden voor Walshoutem en Wezeren

Bebouwde kom Walshoutem tot aan kerkhof

Binnen het definitieve ontwerp wordt voorzien dat de bebouwde kom van Walshoutem wat verder doorgetrokken wordt tot aan het kerkhof, zodat de snelheid hier ook beperkt blijft tot 50 km/u.

Aan de Sint-Lambertusstraat komt een middeneiland met fietsoversteek. De rijweg krijgt door die ingrepen een “knik” (een asverschuiving), waardoor bestuurders hun snelheid zullen minderen bij het binnenrijden van Walshoutem. Buiten de bebouwde kom blijft het snelheidsregime van 70km/u gelden.

Aan het kerkhof wordt door de stad Landen een extra parking ingericht. De ingang van het kerkhof wordt ook groener. Achter het fietspad komt een parkeerstrook voor vrachtwagens. Beide bushaltes ter hoogte van het kerkhof zullen in de toekomst verdwijnen. In het nieuwe openbare vervoersnetwerk van De Lijn is op de extra parking van het kerkhof een ‘flexhalte’ met wachtzone voorzien, waar de belbus klanten kan brengen en ophalen. Er blijven wel een aantal buslijnen die de steenweg op Sint-Truiden kruisen, maar langs het traject van de steenweg zelf zal er geen bushalte meer liggen.

Bebouwde kom voor Wezeren

Wezeren krijgt een standaardinrichting van een bebouwde kom, met onder andere een middeneiland net voor het kruispunt van de Wezerenstraat en de Sint-Amandusstraat. Aan de Nielsestraat komt eveneens een middeneiland met fietsoversteek. De rijweg krijgt door die ingrepen een “knik” (een asverschuiving), waardoor bestuurders hun snelheid zullen minderen bij het binnenrijden van Wezeren. Buiten de bebouwde kom blijft het snelheidsregime van 70km/u gelden.

Veranderingen per zone in kaart gebracht

De onderstaande beeldengalerij geeft de nieuwe situatie weer vanaf de bebouwde kom in Walshoutem tot buiten de bebouwde kom van Wezeren met de grens van Gingelom. Per kaart staat aangegeven welke aanpassingen er zijn voor snelheidsregime, fietspaden, parkingclusters en aanpassingen voor fietsers aan kruispunten.

Veilige fietspaden

De Steenweg op Sint-Truiden is een typische oude steenweg waar geen enkele fietsinfrastructuur is voorzien. Daar brengen we verandering in door over een lengte van 3 kilometer nieuwe verhoogde fietspaden binnen de bebouwde kom en gescheiden fietspaden buiten de bebouwde kom aan te leggen.

Zo wordt van aan Gingelom tot aan bebouwde kom Wezeren een gescheiden dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zuidkant van de Steenweg op Sint-Truiden. Aan het kruispunt met de Nielsestraat wordt een middeneiland met fietsoversteek aangelegd (zie voorbeeld). 

Uit veiligheidsoverweging wordt de rechtstreekse verbinding van de Nielsestraat met de Steenweg op Sint-Truiden fysiek afgekoppeld voor gemotoriseerd verkeer. Zo heeft de aannemer ruimte om de fietsoversteek met een middeneiland en de snelheidsovergang van 70 naar 50 km/u mogelijk te maken. Het dubbelrichtingsfietspad vanuit de grens met Limburg wordt vanaf hier een enkelrichtingsfietspad dat aangelegd wordt tot in Walshoutem. Binnen de bebouwde kom van Wezeren zullen deze fietspaden verhoogd zijn. Voorbij de bebouwde kom van Wezeren, richting Walshoutem komen er gescheiden enkelrichtingsfietspaden. Dat wil zeggen dat er zich een groene tussenberm bevindt tussen het fietspad en de rijweg.  Ter hoogte van de bebouwde kom van Wezeren wordt vervolgens weer overgegaan naar aanliggende fietspaden.

Parkingclusters als oplossing voor verschillende woonzones

De aanleg van nieuwe fietspaden vraagt om meer ruimte en daardoor verdwijnen er langs de Steenweg op Sint-Truiden een aantal parkeerstroken. Samen met de stad Landen werd hiervoor een oplossing uitgewerkt in de vorm van ‘parkingclusters’ voor verschillende woonzones binnen de bebouwde kom van Walshoutem en Wezeren.

Meer verkeersveiligheid aan kruispunten met de Steenweg op Sint-Truiden

Bij de aanleg van de nieuwe fietspaden wordt er voldoende rekening gehouden met de ruimte tussen het fietspad en de woningen. Waar dat nodig is, krijgt de rijweg ter hoogte van de woningen een asverschuiving, zodat er genoeg afstand blijft tussen de rijweg en de woningen. Op de kruispunten van de Steenweg op Sint-Truiden met de zijstraten worden  de boordstenen ter hoogte van die zijstraten verlaagd, zodat de fietser drempelloos zijn weg kan vervolgen:

  • Wezerenstraat/Montenakenstraat (Wezeren)
  • Wezerenstraat/Sint-Amandusstraat (Wezeren)
  • Waasmontstraat/Walhostraat (Walshoutem)
  • Alnenstraat/Bormansstraat (Walshoutem)

Aan het kruispunt met de Alnenstraat en Bormansstraat komt het verkeer uit vijf verschillende richtingen en worden er een aantal extra maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo wordt de noordelijke kant van de Bormansstraat fysiek afgesloten voor gemotoriseerd verkeer in het voordeel van de fietser. De zuidelijke kant van de Bormansstraat blijft eenrichtingsverkeer en het fietspad loopt verder over de aansluiting van de Bormansstraat.

De stad Landen lanceerde in mei 2023 haar mobiliteitsplan voor het centrum van de stad en de verschillende dorpskernen. Dat plan is downloadbaar via: https://www.landen.be/mobiliteitsplan

Heraanleg riolering en rijweg

Aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel

Aangezien we gaan werken aan het fietspad en het wegdek, nemen we van de gelegenheid gebruik om ook meteen  een grondige vernieuwing van de riolering uit te voeren. De rioolbeheerder legt een gescheiden rioleringsstelsel aan dat het regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert. Dat is beter voor het milieu. Elk gebouw langs de steenweg op Sint-Truiden krijgt dan ook een extra aansluitpunt om het afvalwater en het hemelwater apart af te voeren.

Heraanleg rijweg tot en met de fundering

Ook de rijweg krijgt in de toekomst een volledig nieuwe opbouw vanaf de fundering tot en met de laatste nieuwe laag asfalt. De huidige wegopbouw - lees fundering - is niet voldoende 'sterk', waardoor er door de jaren heen winterschade werd vastgesteld. Door een volledig nieuwe en aangepaste opbouw te voorzien, wordt deze schade zoveel mogelijk vermeden in de toekomst. De nieuwe bovenste laag asfalt zal aangelegd worden met het 'stillere' SMA-D type asfalt, om de geluidsoverlast zoveel als mogelijk te beperken.

In de zomer van 2020 kreeg de rijweg van de Steenweg op Sint-Truiden, een grondig onderhoud met een nieuwe onderlaag en nieuwe bovenste laag asfalt. Tussen het kruispunt met de Steenweg en het kruispunt met de Sint-Lambertusstraat werd de bestaande verharding op het wegdek afgefreesd en werd een nieuwe onderlaag asfalt geplaatst. Eveneens werd er een extra beschermingslaag tegen scheuren in het wegdek geplaatst. De extra beschermingslaag voorkomt onder andere dat water tot op de fundering van het wegdek kan doorsijpelen. Er was toen geen mogelijkheid om ook de fundering mee aan te pakken, aangezien de toekomstige herinrichting ook een nieuwe gescheiden riolering voorziet en het wegdek bij dit soort werken een halve meter lager ligt. Wegen en Verkeer nam deze maatregel omdat de fundering onvoldoende sterk is en er op deze manier wat meer rijcomfort en minder geluidshinder ondervonden wordt in afwachting van de grote herinrichting.