Overslaan en naar de inhoud gaan

Ritsen

Er zijn nog steeds heel wat chauffeurs die het ritsen niet correct toepassen. Zo ontstaan er irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid bij andere chauffeurs. Met de campagne "Ritsen doe je zo" wil het Agentschap Wegen en Verkeer chauffeurs duidelijk maken hoe ze correct kunnen ritsen.

Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan.  Ritsen is geen kwestie van hoffelijkheid, maar simpelweg de wet. U bent dus verplicht het te doen.

Hoe ritsen?

U moet ruimte maken om telkens één voertuig te laten invoegen. Wie op de wegvallende rijstrook rijdt, mag helemaal doorrijden tot op het einde en moet invoegen wanneer de strook effectief stopt. Wanneer op snelwegen een rijstrook is afgesloten door een elektronisch bord met een rood kruis, dan moet u ritsen ter hoogte van het rode kruis. Het rode kruis mag je nooit voorbij rijden. Moet er langs twee kanten geritst worden, dan voegt eerst de wagen op de meest rechtse rijstrook in, dan die op de meest linkse, en dan pas rijdt de auto op de centrale strook door. Een verkeersbord kan ritsen aankondigen, maar de aanwezigheid ervan is niet noodzakelijk. Ook als het er niet staat, is het verplicht.

Enkele tips

  1. Rij zo lang mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen
  2. Pas, ongeveer 300 meter voor de versmalling uw snelheid aan aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
  3. Voertuigen op aanliggende strook moeten vrijwillig ruimte maken om het invoegend voertuig tussen te laten
  4. Op ongeveer 50 meter voor de versmalling pas je het ritsprincipe toe, zonder te remmen, zodat het verkeer vlot kan blijven doorrijden

De voordelen van ritsen

Ritsen brengt veel voordelen met zich mee. Het grootste voordeel is dat het filevorming sterk vermindert. Daarnaast zorgt ritsen voor een veiligere verkeerssituatie, omdat het verschil in snelheid tussen de twee rijstroken lager of zelfs onbestaande is omdat beide rijstroken volledig gevuld zijn. Chauffeurs zullen minder de neiging hebben om van rijstrook te veranderen waardoor er minder kans op botsingen is. Het laatste voordeel is dat er minder frustraties in het verkeer zullen zijn. Iedereen rijdt even snel en het verkeer is dus vlotter en veiliger.

Ritsen -goed en fout
Rits vooraan, file zo gedaan - campagnebeeld

Campagnebeeld