Werken kruispunt R6/Antwerpsesteenweg (N1) starten eind maart

Eind maart wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) starten met de heraanleg van het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg (N1) en de bouw van een fietstunnel in Mechelen. Net als op het kruispunt met de Liersesteenweg zal hier een slanke brug verrijzen die het verkeer op de R6 over de Antwerpsesteenweg leidt. Met de bouw van een tweede viaduct wordt een belangrijk zwart punt in de Mechelse regio definitief aangepakt. Aanvankelijk zouden de werken begin maart van start gaan, maar de onteigeningen die nodig waren voor de bouw van het kruispunt nemen meer tijd in beslag. Zonder verdere vertragingen moet het nu echter mogelijk zijn om snel een schop in de grond steken om het kruispunt aan te pakken. De planning wordt op dit moment volop uitgewerkt en de komende weken zal AWV buurtbewoners, bedrijven en scholen in de omgeving uitgebreid inlichten over de aanpak van de werken. 
 

Brug en fietstunnel maken zwart punt veiliger

Om het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg veiliger en vlotter te maken, wordt hetzelfde principe toegepast als aan het kruispunt met de N14. Een slanke integraalbrug met op- en afritten aan beide zijden zal het verkeer op de R6 over de Antwerpsesteenweg leiden. Dat vermindert het aantal conflicten tussen verkeersstromen en maakt het verkeer vlotter en veiliger. Toch zijn er ook enkele verschillen. Zo wordt een aparte fietstunnel aangelegd aan de oostzijde van het kruispunt zodat fietsers het kruispunt niet meer moeten oversteken maar veilig, vlot en met een minimum aan extra afstand de R6 kunnen passeren. Verder worden er geluidsschermen voorzien ter hoogte van het kruispunt om de geluidsoverlast voor de Tivoli-wijk te milderen.

Mechels schepen Patrick Princen (Openbare Werken) is tevreden dat de werken aan de R6 verdergaan: "Net zoals bij de fly-over aan de Liersesteenweg, is dit een project dat een grote verbetering zal zijn voor de Mechelaar. Een zwart kruispunt wordt aangepakt." Ook schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen beaamt dat: "Door de complete heraanleg van dit kruispunt zal de verkeersstroom richting E19 vlotter worden. Ook voor de fietsers wordt met de fietstunnel werk gemaakt van een veilige fietsverbinding tussen Walem en Mechelen"
                                                                                                                                            

Start voorzien op 25 maart

Tijdens de voorbije maanden hebben nutsmaatschappijen al enkele voorbereidende werken uitgevoerd, maar vanaf 25 maart moet de schop in de grond op het kruispunt zelf. Er wordt gestart met het verplaatsen en vernieuwen van nutsleidingen en in de bermen vinden er grondwerken plaats voor het bouwrijp maken van het terrein. Tijdens deze werken zal de hinder voor het verkeer nog beperkt zijn. Eens deze werken afgerond wordt gestart met de aanleg van het nieuwe kruispunt en de fietstunnel. De werken zouden in totaal maximum anderhalf jaar mogen duren.
 

Planning in opmaak

De aannemer is volop bezig met de opmaak van de planning en fasering van de werken. In de loop van de komende weken zal het Agentschap Wegen en Verkeer nog communiceren over de precieze aanpak van de werkzaamheden. Voor omwonenden en bedrijven uit de omgeving volgen er nog infosessies om het verloop van de werken en de hinder toe te lichten.  
 
Alle informatie over de werken is ook steeds terug te vinden via de website www.wegenenverkeer.be/mechelen en geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven op een nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over dit project.
 

Vernieuwing wegdek R6 en geluidsschermen Ekelenhoek

In navolging van de werken aan het kruispunt met de Liersesteenweg (N14) wordt het wegdek van de R6 nog vernieuwd tussen de Liersesteenweg en de brug over de spoorweg. AWV zal dan ook de geluidschermen langs de R6 plaatsen die voorzien zijn ter hoogte van de wijk Ekelenhoek. Deze werken starten in mei en zullen ongeveer twee maanden duren. Tijdens de werken zal het verkeer op de R6 altijd in beide richting kunnen blijven rijden. Overdag blijven er steeds twee rijstroken in elke rijrichting beschikbaar. ’s Avonds en in het weekend wordt er mogelijk wel een rijstrook ingenomen om de werken te kunnen uitvoeren.