Een rijstrook en een deel van de weefstrook oprit E314 Herent sinds maandagavond afgesloten

Wegen en Verkeer stuurde maandagavond 14 januari in volle avondspits een aannemer naar de oprit van Herent om de eerste schade op te meten van het zinkgat dat gemeld werd op de E314. Het interventieteam FAST verzorgde de eerste signalisatie ongeveer 200m na de oprit Herent richting Lummen om de weggebruikers veilig te stellen. Het zinkgat op de weefstrook zorgde voor een vertraagde invoeging van bestuurders vanuit Herent en Leuven. De avondspits ondervond daardoor onvermijdelijk sterke hinder.

Vandaag wordt de tijdelijke herstelling besproken met de aannemer. Op de E314 kan er uit veiligheidsmaatregelen uiteindelijk maar 1 rijstrook gebruikt worden en is ook een deel van de weefstrook ingenomen. De bestuurders die invoegen vanuit Herent en Leuven worden geleid naar het eerste rijvak op de E314.

 

 

Een zinkgat is de holte die overblijft na het instorten van de ondergrond. Wanneer er via scheuren of barsten, water in het onderliggende gesteente doorsijpelt, kan er langzaam een zinkgat ontstaan. Dat kan grondwater zijn, dat via breuken in de grond door de bodem stroomt, regenwater of water dat via beschadigde rioleringsbuizen in de ondergrond doorsijpelt.

 

Beschadigde watercollector ontdekt

Dinsdag werd het zinkgat door de aannemer verder open gegraven om te kunnen starten aan de herstelling. Tijdens het opengraven aan de kant van de weefstrook werd er echter aanzienlijke schade aan een watercollector van Aquafin vastgesteld. Mogelijk is door het wegsijpelen van water de ondergrond rond de collector verder uitgespoeld en ontstond er een verzakking. Wegen en Verkeer bespreekt en bekijkt de aanpak van de werken vandaag met de aannemer, die vandaag nog start met de tijdelijke herstelling om de ondergrond voor de weefstrook opnieuw te stabiliseren. 

Later meer.