Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2): uitbreiding werfzone na paasvakantie

Vernieuwing Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2): uitbreiding werfzone na paasvakantie

Op maandag 15 april, vlak na de paasvakantie, gaan de werken op de Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2) een volgende fase in en wordt de werfzone uitgebreid tot aan Schillekensberg. Ook verkeer richting Leuven volgt vanaf dan een korte omleiding via lokale wegen. Voor verkeer richting Diest verandert er niets en blijft de huidige omleidingsroute behouden. Volgens de huidige planning duren de werken nog tot eind 2025. 

Werfzone tot aan Schillekensberg

Sinds de start van de werken in oktober vorig jaar is de aannemer aan de slag tussen de Blerebergstraat en de Oude Tiensebaan. De werken in die zone schieten goed op. De fietspaden zijn er zo goed als klaar en de opbraak van de rijweg is ondertussen gestart. In een volgende fase vanaf maandag 15 april breidt de werfactiviteit verder uit tot aan Schillekensberg.

Ook verkeer richting Leuven omgeleid

De omleiding voor fietsers blijft dezelfde en verloopt in beide richtingen via de Oude Leuvensebaan en de Heuvelstraat, aan de noordkant van de gewestweg. Gemotoriseerd verkeer richting Diest volgde al een omleiding aan de zuidkant van de gewestweg via de Statiestraat, Halensebaan, Heiblokstraat, Driesstraat en de Robbesrodestraat. Door de uitbreiding van de werfzone is er vanaf 15 april ook een omleiding voor verkeer richting Leuven langs Schillekensberg, de Oude Leuvensebaan en de Oude Tiensebaan.

Bekijk de omleidingen in kaart op de website

Nieuwe riolering en veilige fietspaden

De Staatsbaan/Diestsesteenweg (N2) is vandaag nog een brede gewestweg met drie rijstroken en een verouderde riolering. Nog tot eind 2025 wordt de gewestweg over een afstand van 4,2 kilometer tussen de Blerebergstraat en de Robbesrodestraat grondig aangepakt. Er komt een gescheiden riolering waarbij huishoudelijk afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. De overbodige middenstrook verdwijnt om ruimte te maken voor bredere en veiligere fietspaden met een extra schuwzone tussen de rijweg en het fietspad. De betonnen rijweg maakt plaats voor een wegdek in asfalt voor meer rijcomfort en minder omgevingsgeluid. Ten slotte worden ook alle negen bushaltes in Tielt-Winge langs de gewestweg vernieuwd.