Ernstige verkeershinder door onderhoudswerken op E403 in Ardooie met inzet van mobiele controle voor meer verkeersveiligheid
Wegen en Verkeer werkt vanaf eind augustus op de E403/A17 in Ardooie. De brug over de spoorweg tussen de op- en afrittencomplexen van Roeselare-Beveren (nr. 8) en Lichtervelde (nr. 9) wordt gerenoveerd. Tijdens de werken moet het verkeer op de snelweg in één richting over 1 versmalde rijstrook en in de andere richting richting over 2 versmalde rijstroken en geldt er een snelheidsbeperking met grote verkeershinder tot gevolg. De werken duren volgens de huidige planning tot begin november. Om de veiligheid langs werken extra te garanderen heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de opdracht gegeven om diverse handhavingsinstallaties te plaatsen. Ik wil via deze manier van handhaving de verkeersveiligheid op onze wegen verhogen”, aldus minister Peeters. “Onderzoek toont immers aan dat het aantal ongevallen en snelheidsovertredingen ter hoogte van trajectcontroles drastisch dalen”.
Brug over spoorweg - assetmanagement
In Ardooie loopt de E403/A17 over de spoorweg. De brug over de spoorweg is aan vernieuwing toe. De brug duwt tegen het betonnen landhoofd dat in de E403 zit en dat zorgt voor putvormingen en scheuren. Ook de voegen zijn lek en laten water doorsijpelen wat op termijn bijdraagt tot betonrot van de brug. Om grotere problemen op langere termijn te voorkomen wordt de brug daarom nu al preventief aangepakt. Van 30 augustus tot begin november vervangt Wegen en Verkeer de voegovergangen in beide richtingen en renoveert de volledige bovenkant van de brug in de rijrichting Brugge om de waterdichtheid te herstellen.
Deze werken kaderen in het plan van aanpak van Asset Management van minister Lydia Peeters. Door deze brug nu al preventief aan te pakken worden grotere werken en dus grotere kosten op langere termijn vermeden. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Onze infrastructuur moet efficiënt en optimaal beheerd en onderhouden worden. De erfenis uit het verleden is er een met een grote achterstand en kunstwerken die zich in slechte staat bevinden. Bijna 1 op de 5 kunstwerken heeft het einde van haar economische levensduur bereikt of zelfs overschreden en voldoet niet meer aan de kwaliteitseisen. Met een investering van 1,6 miljard euro tussen 2020-2023 geef ik niet alleen een boost aan onze economie maar voorzie ik veilige infrastructuur. Maar ik kijk met een plan van aanpak tot 2030 ook verder dan deze legislatuur en wil het tij doen keren.”
Ernstige hinder in beide rijrichtingen
In het weekend van 28 en 29 augustus voert de aannemer enkele voorbereidende werken uit op de snelweg om de werf klaar te maken. Deze werken kunnen hinder veroorzaken, zeker wanneer het mooi zomerweer en het dus druk op de weg is.
Vervolgens starten de eigenlijke werken. Die gebeuren in twee fases.
Fase 1
Van 30 augustus tot midden oktober werkt de aannemer op de weghelft richting Brugge. Het verkeer richting Brugge wordt op 1 versmalde rijstrook op de weghelft richting Kortrijk gebracht. Het verkeer richting Kortrijk heeft dan 2 versmalde rijstroken.
Fase 2
Daarna is tot begin november de weghelft richting Kortrijk aan de beurt en wordt het verkeer richting Kortrijk op 1 versmalde rijstrook op de andere weghelft gebracht. Het verkeer richting Brugge moet over 2 versmalde rijstroken.
De werken zullen ernstige vertragingen in beide richtingen veroorzaken, zowel richting Brugge als richting Kortrijk. Voor het verkeer dat over 1 versmalde rijstrook moet, is een file opbouw mogelijk tot 15 kilometer.
Mobiele Trajectcontrole en een semi-vaste flitspaal op de E403
Ongevallen vinden nog te vaak hun oorzaak in onaangepaste snelheid. Vlaanderen kan beroep doen op verschillende handhavingsmogelijkheden om werfbeveiliging op snelwegen te garanderen, ondermeer een mobiele trajectcontrole.
De mobiele trajectcontrole verhuist nu van zijn huidige locatie aan de Kennedytunnel in Antwerpen naar de werf op de E403. Ook een semi-vast flitspaal rijrichting Brugge moet mee zorgen voor aangepast rijgedrag aan de werf. "Het effect van (mobiele) trajectcontroles op de verkeersveiligheid is bewezen. Handhaving is in mijn recent goedgekeurd verkeersveiligheidsplan het sluitstuk om samen te werken richting zero slachtoffers", aldus minister Peeters.
Verkeersveiligheid prioriteit
Op een werf zijn mensen aan de slag die hun leven riskeren om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren voor iedereen. De snelheidsverlaging bij wegenwerken is er niet voor niks: die is er voor de veiligheid van de aanwezige arbeiders en de weggebruikers. “Verkeersveiligheid, ook rond de werven, is één van mijn grootste prioriteiten”, aldus minister Peeters. “Belangrijk binnen het kader van snelheidshandhaving is ook de aankondiging van federaal minister Vincent Van Quickenborne om flitscamera's en trajectcontroles voortdurend actief te maken en de tolerantiemarges voor boetes af te schaffen.”
Planning afhankelijk van het weer
Volgens de huidige planning zitten de werken erop tegen begin november. Die timing is wel weersafhankelijk. Als het weer tegenzit, kan het zijn dat de werken iets langer duren.
Actuele informatie over het project? wegenenverkeer.be/ardooie