Overslaan en naar de inhoud gaan

Vlotter auto- en busverkeer op kruising Leuvensesteenweg en Haachtsesteenweg: heraanleg rotondes Kampenhout-Sas

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Gestart

Weg

N26
N21

Voorsorteerstroken op alle takken van de rotondes

Waar je als automobilist ook vandaan komt, na de heraanleg van de rotondes zal je op iedere tak van beide rotondes moeten kiezen of je de eerste afrit van de rotonde neemt (in dat geval kies je de voorsorteerstrook rechts), of de tweede of de derde afrit (in dat geval kies je voor de voorsorteerstrook links). Op die manier 'dwingen' we de bestuurders om de linkerrijstrook van de rotonde te gebruiken, en vergroot de capaciteit van de rotondes. Het resultaat: vlotter autoverkeer, dus ook minder wachttijden voor de bussen van De Lijn. De plannen hieronder stellen de situatie na de werken voor (met de voorsorteerstroken). 

'Noordelijke' rotonde (toekomstige situatie)

Noordelijke rotonde Kampenhout Sas (toekomstige situatie)

'Zuidelijke' rotonde (toekomstige situatie)

Zuidelijke rotonde Kampenhout Sas toekomstige situatie

Ontwerpplan zuidelijke rotonde licht aangepast

Aan de zuidelijke rotonde zou Wegen en Verkeer normaal gezien ook een toegangsweg aanleggen naar een te ontwikkelen winkelcomplex op de witloofsite aanleggen. Onlangs vernamen we dat de omgevingsvergunning voor dit complex is vernietigd. Voorlopig komt er dus geen winkelcomplex. Daarom legt Wegen en Verkeer ook nog geen toegangsweg aan. Ook de voorsorteerstrook voor wie vanuit Brussel komt, die onderdeel was van de omgevingsvergunning, wordt voorlopig nog niet aangelegd.

Aangepast ontwerp zuidelijke rotonde

Een fragment uit het ontwerp van de rotonde.