Veiligheidsmaatregelen voor viaduct Gentbrugge

Regio
Gemeente
Weg
Datum 2018-2019

Alle onderdoorgangen zijn beveiligd met netten. De park+ride blijft afgesloten, de P+R arsenaal blijft het alternatief. De halte "P+R" van tramlijn 2 onder het viaduct wordt terug bediend. 

Op 19 december 2018 gingen een aantal veiligheidsmaatregelen in voege om risicozones door betonschade aan de onderzijde van het viaduct van de E17 in Gentbrugge te beveiligen. In de aanloop naar de structurele oplossing voor de schade, de sanering van het viaduct in 2020 en 2021, werden in januari 2019 de maatregelen nog uitgebreid om de periode tot aan de renovatie veilig te overbruggen. Alle onderdoorgangen zijn ondertussen beveiligd met netten. 

Veiligheidsmaatregelen

Alle zones waar voetgangers, fietsers en auto's onder het viaduct door wandelen, fietsen of rijden, zijn beveiligd.  Dat betekent dat er aan de onderzijde van het viaduct netten zijn gespannen om te vermijden dat beton dat loskomt, naar beneden kan vallen. Alle andere zones zijn afgezet met hekkens. Dat blijft ook zo tot de renovatie van het viaduct. Op twee fietspaden in de Gentbrugse Meersen na, blijven alle wegen onder het viaduct open. Hieronder kun je per dwarsende weg nagaan wat de maatregelen zijn. Ze blijven in voege tot de sanering van het viaduct.

  • De Brusselsesteenweg is open voor alle weggebruikers. De volledige zone boven het voetpad, fietspad, rijweg en trambaan is beveiligd met netten. 
  • Het fiets- en voetpad langs de Land van Rodelaan richting de Braemkasteelstraat is afgesloten. Voetgangers kunnen gebruik maken van het voetpad langs de andere zijde van de Land Van Rodelaan. Fietsers richting Braemkasteelstraat zullen omgeleid worden:
    • Fietsers op de Brusselsesteenweg vanuit Melle rijden om via de Braemstraat.
    • Wie van de Brusselsesteenweg vanuit Gent komt, fietst via de F. Burvenichstraat en de Oude Brusselseweg.
  • De onderdoorgang aan de H. Pirennelaan is open voor alle weggebruikers. Hier zijn netten geplaatst.
  • De onderdoorgang voor fietsers in het verlengde van de Jozef Wauterstraat is open en heeft ook netten.
  • De Braemkasteelstraat is open voor alle weggebruikers. Ook deze zone is volledig beveiligd met netten. 
  • De onderdoorgang aan de Van Swedenlaan is beveiligd en opnieuw open voor alle weggebruikers. 
  • Van de fiets- en voetpaden naar de Gentbrugse Meersen is de middelste onderdoorgang voor fietsers en voetgangers open. De twee anderen zijn afgesloten met hekkens.
  • De tramhalte P+R (lijn 2 richting Melle) van De Lijn onder het viaduct is terug beschikbaar.  

 

 

 

Grondige aanpak in 2020 en 2021

In 2020 en 2021 ondergaat het 1.6 km lange viaduct van Gentbrugge een grondige sanering. Aan de bovenkant van het viaduct wordt het wegdek, de voegen en de waterdichting aangepakt. Aan de onderzijde van het viaduct zal alle betonschade hersteld worden. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het studiewerk om de sanering voor te bereiden, volgende jaar wordt dit werk aanbesteed en per weghelft in 2020 en 2021 uitgevoerd.  Begin 2020, als de detailplanning van de sanering duidelijk is, zullen we informeren over hoe de sanering zal uitgevoerd worden.

Deze werken vooruit schuiven is helaas niet mogelijk. Het studiewerk dat kwaliteitsvol werk moet garanderen en de aanbestedingsprocedure die de werken voorafgaan, vergen tijd. Bovendien moeten de werken uitgevoerd worden tussen mei en september, de warmste en droogste maanden van het jaar.