Overslaan en naar de inhoud gaan

Veilige fietspaden en overzichtelijke kruispunten op Breeërsteenweg in Kinrooi

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N73

Het ontwerp voor dit project bouwt verder op de streefbeeldstudie van de N73 tussen het industrieterrein van Bree en het centrum van Kinrooi. Die beklemtoont het belang van een verkeersveilige gewestweg tussen Bree en Kinrooi, met extra focus op veilige fietspaden

Fietspaden: vrijliggend of verhoogd

De fietspaden worden in asfalt heraangelegd en vrijliggend van of verhoogd langs de rijweg uitgevoerd, afhankelijk van het snelheidsregime. 

  • Vrijliggende fietspaden: in de zone 70 ten westen van het kruispunt Broekstraat x Luitestraat. Een groenstrook scheidt de enkelrichtingsfietspaden van de rijweg.
  • Verhoogde fietspaden: in de zone 50 tot aan het kruispunt Kloosterstraat x Kerhofstraat (het begin bebouwde kom). De enkelrichtingsfietspaden zijn  aanliggend aan de rijweg, maar verhoogd. 

De aanbevolen breedte van de fietspaden bedraagt 1m75 of meer. Ter hoogte van de zijwegen krijgt het fietspad een rode coating

N73 Kinrooi - Fietspad vrijliggend

Dwarsprofiel, vrijliggende fietspaden (zone 70 km/u)
 

N73 Kinrooi - fietspaden toegangspoort

Dwarsprofiel, toegangspoort  (zone 70 > 50 km/u)

N73 Kinrooi - Fietspaden aanliggend

Dwarsprofiel, aanliggend verhoogd (zone 50 km/u)

Ontwerp kruispunten

Het nieuwe ontwerp besteedt extra aandacht aan de herinrichting van de kruispunten, met doel een lagere snelheid van gemotoriseerd verkeer. 

Binnenweg

De Binnenweg wordt meer ingesnoerd. Zo kunnen automobilisten ruim vóór het fietspad stoppen, met voldoende zicht op de rijweg en de fietsers. De fietspaduitbuiging richting Kinrooi blijft behouden. Het project sluit hier op aan. De bomen in deze berm kunnen verder ontwikkelen en aangevuld worden.

N73 Kinrooi - Binnenweg

Broekstraat x Luitestraat x Keunestraat 

  • De snelheid wijzigt hier van 70 naar 50. Daarmee breidt de zone 50 uit. 
  • Er komt een brede middenberm waarbij de rijweg aan weerskanten uitbuigt. 
    • Door de middenberm komen er beveiligde voetgangersoversteekplaatsen waar voetgangers in 2 tijden kunnen oversteken, dichtbij de bushaltes. 

Er wordt nog bestudeerd op welke manier er ook nog een fietsoversteekplaats op dit kruispunt geïntegreerd kan worden, bijvoorbeeld langs één van de twee zebrapaden. 

N73 Kinrooi - toegangspoort

Hoogstraat x Hilvenstraat 

  • Het wegprofiel blijft behouden.
  • Het verhoogde fietspad krijgt een rode coating zodat het extra opvalt. 
N73 Kinrooi - Hoogstraat

Doorsteek Meytersveld

  • Er komt een extra oversteekplaats voor voetgangers via een centrale middenberm ter hoogte van het wandelpad naar de verkaveling. 
  • Dankzij een middeneiland kunnen voetgangers hier veilig in 2 tijden oversteken. 
  • De locatie is gekozen omwille van de verbinding met het Meytersveld en de centrale ligging tussen de toegangspoort en het begin van de bebouwde kom aan de Kloosterstraat.
N73 Kinrooi - Meytersveld

Kloosterstraat x Kerkhofstraat 

  • De verhoogde fietspaden worden doorgetrokken over het kruispunt richting het centrum.
N73 Kinrooi - bebouwde kom

Openbaar vervoer

  • De locaties en het aantal bushaltes in de projectzone blijven. 
  • Omdat ze in zone 50 liggen, halteren de bussen op de rijweg.
  • De haltes worden vernieuwd conform de normen op het gebied van comfort, veiligheid en toegankelijkheid. 

Gescheiden rioleringsstelsel

Rioolbeheerder Fluvius legt, in samenwerking met Aquafin, gescheiden riolering aan die het regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.