Structureel onderhoud R0 in Drogenbos (ter hoogte van op- en afrittencomplex Ruisbroek)

Regio
Gemeente
Weg
Datum Voorjaar 2019

Update 13/03/'19: Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op 18 maart (in de nacht van maandag op dinsdag) met het structureel onderhoud van de R0 in Drogenbos ter hoogte van het op- en afrittencomplex in Ruisbroek. De werken zullen in totaal 3 weken duren waarin er enkel 's nachts gewerkt wordt. Doorgaand verkeer op de R0 zal tijdens de werken (tussen 22u en 6u) steeds gebruik kunnen maken van één rijstrook, met uitzondering van twee vrijdagnachten (29 maart en 5 april) wanneer het verkeer langer, tot 10u 's morgens, over één rijstrook zal moeten rijden en bovendien enkele uren via de afrit wordt gestuurd om vervolgens weer de oprit te kunnen nemen. Overdag kan verkeer op de R0 steeds gebruik maken van alle rijstroken (vaak op een gefreesd wegdek). 
Zowel de oprit van de binnenring als de afrit van de buitenring van het complex Ruisbroek wordt bepaalde nachten afgesloten om de nieuwe onder- en toplaag asfalt aan te kunnen brengen. Verkeer dat richting Brussel wil rijden en daarvoor normaal gezien de oprit in Ruisbroek neemt, wordt tijdens die nachten omgeleid via het op- en afrittencomplex in Beersel/Lot. Verkeer op de R0 richting Halle dat de afrit in Ruisbroek wil nemen, wordt tijdens de nachtelijke afsluitingen ook via het op- en afrittencomplex in Beersel/Lot gestuurd. Aan de hand van tekstkarren en vooraankondigingsborden wordt het verkeer tijdig van deze gewijzigde verkeerssituaties op de hoogte gebracht.. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert vanaf 18 maart een structureel onderhoud uit op de ring rond Brussel (R0) in Drogenbos ter hoogte van het op- en afrittencomplex Ruisbroek. Over een afstand van één kilometer wordt over de volledige breedte van de rijbaan de onder- en toplaag asfalt vervangen. Ook de brugdekvoegen van het op- en afrittencomplex in Ruisbroek worden aangepakt. De werken zullen 3 weken duren en worden enkel 's nachts (van maandagnacht tot vrijdagnacht) uitgevoerd. 

 

 

Binnen- en buitenring

Op zowel de binnen- als de buitenring ter hoogte van het op- en afrittencomplex Ruisbroek (R0) zijn er op verschillende plaatsen opstuwingen van het wegdek. De onderliggende oorzaak van die opstuwingen zijn kalkbrokken in de ondergrond. Om dit probleem op korte termijn aan te pakken, vervangt AWV vanaf 18 maart de onder- en toplaag van het asfalt. De eerste twee weken wordt er op de buitenring (in de richting van Halle gewerkt), de derde week op de binnenring (in de richting van Brussel). Ook de brugdekvoegen op de onderbrug van het op- en afrittencomplex Ruisbroek worden vernieuwd. 

Uitfrezen van het wegdek en plaatsen nieuwe asfaltverharding

Om de nieuwe onder- en toplaag te kunnen aanbrengen, freest het Agentschap de huidige asfaltverharding eerst uit tot op een diepte van 12 centimeter. Het uitfrezen en vernieuwen van de asfaltverharding verloopt gefaseerd (en enkel ‘s nachts). Dat betekent dat verkeer overdag vaak over een gefreesd wegdek met tijdelijke markeringen zal moeten rijden.

Hinder tijdens werken

Doorgaand verkeer op de R0 zal tijdens de werken (tussen 22u en 6u) steeds gebruik kunnen maken van één rijstrook, met uitzondering van twee vrijdagnachten (29 maart en 5 april) wanneer het verkeer langer, tot 10u 's morgens, over één rijstrook zal moeten rijden en bovendien enkele uren via de afrit wordt gestuurd om vervolgens weer de oprit te kunnen nemen. Overdag zijn alle rijstroken beschikbaar, maar moet er vaak over een gefreesd wegdek worden gereden. 

Zowel de oprit van de binnenring als de afrit van de buitenring van het complex Ruisbroek wordt bepaalde nachten afgesloten om de nieuwe onder- en toplaag asfalt aan te kunnen brengen. Het verkeer wordt tijdens die nachten via de R0 omgeleid worden naar het volgende op- en afrittencomplex (Beersel/Lot).

Overige werken in de nabije omgeving: plaatsing nieuwe geluidsschermen in Drogenbos (en Beersel)

Eind mei start AWV met het plaatsen van nieuwe geluidsschermen, veiligheidsstootbanden en verlichting op de R0 tussen Beersel en Drogenbos. In eerste instantie zouden deze werken min of meer samenvallen met het structureel onderhoud van de R0 in Drogenbos. Nu dat structureel onderhoud gepland staat vanaf midden maart, wordt interferentie tussen beide werven hoe dan ook vermeden.