Renovatie viaduct Gentbrugge
Algemeen Overzicht

18/10/22
Minister Peeters besliste op advies van Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale Politie tot een selectieve snelheidsverlaging op het viaduct van Gentbrugge. Vrachtwagens zullen in de toekomst max. 70km/u mogen rijden, voor auto's blijft de snelheidslimiet van 90 km/u gehandhaafd. De maatregel zou volgens simulaties een beperkt negatief effect hebben op de doorstroming en een beperkt positief effect op de geluidshinder in de omgeving afhankelijk van tijdstip en locatie. De nieuwe maatregel zal met andere woorden geen mirakeloplossing zijn voor de geluidshinder die veel omwonenden ervaren maar is wel een ingreep die meer evenwicht kan brengen tussen doorstroming (meer filevorming) enerzijds en verkeersleefbaarheid (minder geluidshinder) anderzijds. Het Agentschap Wegen en Verkeer met het Verkeerscentrum en de Federale Politie zullen de effecten op doorstroming, veiligheid en geluid monitoren. De nodige voorbereidingen worden getroffen om de maatregel tegen eind december op het terrein te kunnen uitrollen.
Wat en waarom?
Wat houden de werken in?
Zowel de bovenzijde als de onderzijde van het 1.6 km lange viaduct worden grondig aangepakt. Bovenaan vernieuwen we het wegdek inclusief alle voegen, de waterdichting, de geluidschermen en de vangrails. Ook de onderzijde van het viaduct wordt grondig hersteld: eerst zal de aannemer alle betonherstellingen uitvoeren aan de pijlers en de onderzijde. Daarna krijgen beide een beschermende coating. Ook de snelwegparking Gentbrugge wordt heraangelegd. Tot slot wordt de brug over de Schelde ook grondig gerenoveerd, zowel bovenkant als onderkant.

Overzicht werken Viaduct Gentbrugge
Renovatie viaduct Gentbrugge - september 2020
Geluidshinder beperken
Tijdens de renovatie gaat extra aandacht naar geluidswerende maatregelen. We werken op 3 manieren om de geluidshinder te beperken:
- Alle voegen in het wegdek worden vervangen. We maken gebruik van een ander type voeg die stiller is dan de oude voegen.
- Daarnaast vervangen we alle verouderde geluidsschermen door nieuwe schermen. Deze zullen 4m hoog zijn, 1m hoger dan de huidige. We investeren ook samen met de stad Gent in nieuwe schermen aan de op- en afritten, aan de snelwegparking langs de E17 richting Antwerpen en in de zone tussen sporthal Driebeek en de Boswachterstraat.
- Tenslotte wordt het viaduct afgewerkt met geluidsarm asfalt.

Overzicht geluidsschermen viaduct Gentbrugge
Timing en impact?
De werken onderaan het viaduct zijn nog volop lopende. Deze werken zijn zeer arbeidsintensief. Hier wordt eerder gekeken naar eind dit jaar om de werken af te ronden maar dit is erg onderhevig aan temperatuur en vochtigheid. Tot zolang blijft de ruimte onder het viaduct afgesloten.