Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombouw N49 van Maldegem tot Den Hoorn (Damme)

Ombouw N49 van Maldegem tot Den Hoorn (Damme)

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

N49
E34

De N49, de zogenaamde expresweg tussen Antwerpen en de kust, dateert van de jaren ‘70. Om deze weg veiliger en vlotter te maken, besliste de Vlaamse overheid om hem om te bouwen tot een autosnelweg. Het wegvak tussen Antwerpen en Zelzate is ondertussen al aangepast tot autosnelweg E34. Nu moet hetzelfde gebeuren met het wegvak tussen Zelzate en Westkapelle. Dat betekent ook een aantal belangrijke wijzigingen voor de N49 tussen Maldegem en Damme (Den Hoorn).

Waarom bouwen we de N49 om tot snelweg?

Het gemengde verkeer op de N49 (fietsers, landbouwverkeer, autoverkeer aan 90km/u) en de verschillende kruispunten (al dan niet met lichten) leiden vandaag tot onveilige situaties. Om de N49 veiliger en vlotter te maken, zullen we het lokale en doorgaande verkeer scheiden. Voor het lokale verkeer bouwen we aangepaste infrastructuur naast, over en onder de N49. Alle kruispunten en rechtstreekse aansluitingen op de N49 moeten verdwijnen. De N49 zelf wordt een snelweg met een maximumsnelheid van 120 km/u. Die snelweg op- en afrijden doe je aan een beperkt aantal op- en afritten.

Concreet voor de zone Maldegem tot Den Hoorn betekent dit dat  je in de toekomst in Maldegem (N44), Eeklo of Westkapelle de N49 kan op- en afrijden. Een parallelweg langs de N49 vangt het lokale verkeer op en zorgt voor de ontsluiting van woningen en bedrijven. Deze sluiten nu rechtstreeks aan op de N49. Langs de parallelweg komen vrijliggende fietspaden.

Timing en impact?

De ombouw van de N49 op het grondgebied van Maldegem en Damme zal  niet allemaal tegelijkertijd uitgevoerd worden, maar wel in fasen. De voorlopige timing voor uitvoering van de werken is 2021 tot 2025.
Voor de werken van start gaan, gaan we na hoe we alle percelen, woningen en bedrijven bereikbaar kunnen houden. We zullen hier tijdig over communiceren naar de buurtbewoners en ondernemers. Werken van deze omvang zullen uiteraard gepaard gaan met hinder. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal ook hier investeren in maatregelen om de hinder zo beperkt mogelijk te houden.