Overslaan en naar de inhoud gaan

Ninoofsepoort veiliger voor fietsers en meer comfort voor busreizigers

Ninoofsepoort veiliger voor fietsers en meer comfort voor busreizigers

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N6
N28

Wat en waarom?

Veiliger kruispunt aan Ninoofsepoort

Wegen en Verkeer legt binnenkort veilige fietspaden aan in Halle ter hoogte van het kruispunt van de August Demaeghtlaan (N6) en de Ninoofsesteenweg (N28), beter bekend als de “Ninoofsepoort”. Daarnaast maakt Wegen en Verkeer van de gelegenheid gebruik om ook de bushalte Halle Ninoofsepoort, dagelijks druk gebruikt door onder andere de scholieren en cursisten van Crescendo CVO campus GLTT, in beide richtingen verhoogd aan te leggen. Tegelijk doen we ook aanpassingen aan de bushalte Halle Groeningenstraat en het kruispunt van de Ninoofsesteenweg met de Groeningenstraat. Die aanpassingen zijn nodig om het kruispunt in de toekomst lichtengeregeld te maken. 

Wat verandert er?

  • Veilige fietspaden:
    • Langs de weghelft richting Brussel liggen er vandaag fietspaden vlak naast de rijweg. Die fietspaden blijven op dezelfde strook liggen, maar worden verhoogd aangelegd.
    • Aan de andere kant van de weg, in de rijrichting van Tubeke, zullen de fietspaden na de herinrichting tussen de parkeerstrook en het voetpad komen te liggen. Tussen de fietspaden en de parkeerstrook komt er een schrikstrook/veiligheidszone.
    • De nieuwe fietspaden leggen we aan in asfalt.
  • Comfortabele bushaltes: verhoogde perrons zorgen ervoor dat het voor iedereen comfortabeler is om de bus te nemen. De perrons zullen ook een stuk groter worden gemaakt. Zo is er - vooral - op het einde van een schooldag voldoende ruimte voor alle busgebruikers om te wachten op de bus.
  • Hoppinpunt: de halte Halle Groeningenstraat wordt ingericht als Hoppinpunt. 

Toegankelijke bushaltes

Wegen en Verkeer werkt overal in Vlaanderen aan veiligere en comfortabelere bushaltes. Busverkeer zal in de toekomst aan de bushaltes op de rijweg stoppen om de toegankelijkheid te vergroten. We leggen overal een verhoogd perron aan, zodat in- en uitstappen makkelijker wordt voor mensen met een beperkte mobiliteit en mensen met kinderwagens. Bovendien kunnen de bussen hun halte vlotter verlaten door op de rijweg te stoppen. Ze moeten dan niet invoegen in het verkeer, wat zorgt voor meer stiptheid. Lees meer over hoe Wegen en Verkeer aan toegankelijke bushaltes werkt op deze pagina.

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info op hoppin.be

Timing en impact?

Werken in zomer 2024

Wegen en Verkeer hoopt de werken - zowel die aan de Ninoofsepoort als die aan het kruispunt met de Groeningenstraat - in de zomer van 2024 uit te voeren. Zo zijn de werken volgens de huidige planning afgelopen voor het nieuwe schooljaar start. Zodra er meer info is over de planning en impact, leest u dat op deze webpagina.

Naar maximaal conflictvrij

 
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakt per jaar zo’n 125 kruispunten maximaal conflictvrij. Bij elk kruispunt willen we naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers niet kruisen met gemotoriseerd verkeer. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Meer info via https://wegenenverkeer.be/actieplan-verkeerslichten.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier