Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbeteringen op Woluwelaan: een overzicht

Verbeteringen op Woluwelaan: een overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R22

Wat zijn de verbeteringen na de werken?

De Woluwelaan krijgt een volledig nieuw gezicht. Na de werken kan je de Brusselse binnen- en buitenring oprijden via het vernieuwde op- en afrittencomplex. Tegelijkertijd maken we de Woluwelaan een stuk aangenamer en veiliger dan vandaag. Benieuwd hoe de weg er in de toekomst zal uitzien?

Tunnel onder aansluiting met nieuwe op- en afritten

Het verkeer dat op de Woluwelaan richting Vilvoorde gaat, rijdt in de toekomst door een tunnel van zo’n 600 meter. De tunnel begint net na het kruispunt met de Haachtsesteenweg en komt weer boven voorbij de op- en afritten, vlak na de Budasteenweg. De nieuwe tunnel voor doorgaand verkeer op de Woluwelaan richting Vilvoorde zorgt ervoor dat het verkeer onder de nieuwe aansluitingen van de Ring rond Brussel (R0) met de Woluwelaan kan blijven doorrijden. Door dit verkeer ondergronds te sturen, komt er bovengronds ruimte vrij om het nieuwe kruispunt in te richten. In de rijrichting van Diegem wordt geen tunnel voorzien, omdat hier geen extra verkeer aansluit op de Woluwelaan.

Kruispunt met verkeerslichten als schakel tussen Woluwelaan en Ring rond Brussel

Aan de op- en afritten van de Ring rond Brussel (R0) komt een volledig nieuw kruispunt met verkeerslichten. Die zorgen ervoor dat het verkeer tussen de Woluwelaan, de R0 en de E19 (dit is het stuk van de R0 tussen Machelen en Halle) op een vlotte manier verloopt. Kom je vanuit Diegem en wil je rechtdoor rijden, dan neem je de tunnel (zie hierboven). Kom je vanuit Diegem en wil je de Ring rond Brussel (de binnenring of de buitenring) nemen, dan zal je rechts kunnen voorsorteren aan het kruispunt om de oprit te nemen. Voor het verkeer dat vanuit Vilvoorde komt en op de Woluwelaan linksaf wil draaien om een van de twee opritten (van de binnen- of de buitenring) te nemen, komen er voorsorteerstroken naar links. Het verkeer dat van de ring komt en de Woluwelaan wil nemen, zal met dezelfde verkeerslichten geregeld worden.

Ook aan het kruispunt van de Woluwelaan met de Nieuwbrugstraat plaatst Wegen en Verkeer verkeerslichten om de verkeersstromen vlotter en veiliger te laten verlopen.

Een aparte tweerichtingsbusbaan voor het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer krijgt een aparte tweerichtingsbusbaan (een rijstrook in elke richting) naast de rijweg waar het verkeer richting Diegem rijdt, volledig afgescheiden van het autoverkeer. Zo schuiven bussen op piekmomenten niet achter het autoverkeer aan en kunnen ze vlot doorrijden. De bus nemen wordt zo een stuk sneller én comfortabeler: een volwaardig alternatief voor de auto.

Ook de Ringtrambus zal op deze nieuwe busbaan rijden. De Ringtrambus ziet eruit als een tram, maar rijdt gewoon op de weg zoals de bussen. Na afloop van de werken zijn deze Ringtrambussen dus ook te bewonderen op de Woluwelaan en rijden ze op de nieuwe tweerichtingsbusbaan. Met de Ringtrambus reist u in de toekomst in geen tijd heen en weer tussen hotspots als Brussels Airport, de Heizel en het station van Vilvoorde.

Comfortabele, maar vooral veilige fietspaden

De nieuwe Woluwelaan maken we op maat van fietsers. Langs beide kanten van de weg, met uitzondering van de zone tussen de Nieuwbrugstraat en de Budasteenweg, komen veilige fietspaden omringd met groen. Op die manier zetten we het werk voort dat we in 2017 realiseerden, met de aanleg van veilige fietsinfrastructuur tussen de Broekstraat en de Budasteenweg. Bovendien loopt er een fietstunnel onder de aan te sluiten op- en afritten door. Zo fietst u comfortabel tussen de Broekstraat en de Beaulieuwijk zonder een auto te zien.

Klik op de kaart om in te zoomen