Herinrichting kruispunt N36 - Kwadestraat in Roeselare (3A-knooppunt)

Regio
Gemeente
Weg
Datum vermoedelijk in de loop van oktober 2017 tot 30/11/2018

Probleemstelling

Langs de N36 tussen de Kwadestraat en de Oekense dorpskern opent binnenkort het nieuwe AZ Delta ziekenhuis. Momenteel ligt er langs de N36 al een bedrijventerrein (Accent Business Park). Dit zal in de toekomst nog verder uitbreiden. Daarnaast is er ook een ontwikkeling van een KMO-zone voorzien ten noorden van de N36 en de nog te ontwikkelen bedrijventerreinen Nieuwe Abele Oost, West en Zuid.  Al deze nieuwe ontwikkelingen zullen extra wegverkeer genereren waardoor een herinrichting van de gewestweg N36 noodzakelijk is.  Daarbij staat een vlotte en veilige bereikbaarheid van deze zones met de fiets en het openbaar vervoer centraal.

Nieuwe situatie

De nieuwe situatie voorziet een ongelijkgronds kruispunt met een koker voor het lokale verkeer onder de opgehoogde N36.  De N36 komt zo op een hoogte van 6 meter te liggen (gemeten vanop het hoogste punt, namelijk boven de koker). De kruispunten aan de op- en afritten van de N36 worden geregeld met verkeerslichten. Om de verplaatsing van een hoogspanningsmast te vermijden worden de Kwadestraat noord en de te verbreden Nieuwe Abelestraat ingeschakeld als afrit. Doordat de N36 zelf wordt opgehoogd bovenop de koker zal het doorgaande verkeer geen hinder ondervinden van het lokale verkeer.
Ter hoogte van het ziekenhuis komt er een bypass richting N36 zodat rechts afslaand verkeer niet langs de verkeerslichten moet. Naast de bypass komt er nog een bijkomende doorsteek richting de oprit van de N36. Die mag enkel gebruikt worden door de hulpdiensten die als enige de ziekenhuissite mogen verlaten via deze uitrit. De hulpdiensten moeten wel voorrang verlenen aan het verkeer op de bypass.
Het verkeer op de N36 dat naar het Accent Business Park wil kan ook gebruik maken van een bypass. Het verkeer op die bypass krijgt voorrang op het verkeer komende uit de Kwadestraat. 

De totale kostprijs wordt op 5,5 miljoen euro geraamd. Het dossier is een unieke samenwerking tussen enerzijds het Agentschap Wegen en Verkeer (dat 3,3 miljoen euro voor haar rekening neemt) en anderzijds de stad Roeselare en 10 private partners (o.a. Accent Business Park, AZ Delta,...). Deze laatste staan samen in voor het overige financiële aandeel van 2,2 miljoen euro. 

Het nieuwe knooppunt krijgt de naam '3A-knooppunt' met een verwijzing naar Accent Business Park, AZ Delta en Abele. 

Aandacht voor fietsers en openbaar vervoer

Er komen hoofdzakelijk enkelrichtingsfietspaden. Enkel aan de Kwadestraat zuid komt er een dubbelrichtingsfietspad aan de zuidzijde.  Fietsers richting ziekenhuis kunnen zo onmiddellijk aansluiten op de fietspaden die voorzien worden op de ziekenhuissite zelf. Het dubbelrichtingsfietspad loopt door tot aan het zuidelijk lichtengeregelde kruispunt aan de koker. Aan dit kruispunt wordt het fietspad ontdubbeld waarbij de fietsers onder lichtenregeling veilig hun weg kunnen verderzetten. Ter hoogte van het Accent Business Park wordt het dubbelrichtingsfietspad ontdubbeld op het interne wegennet van het Accent Business park.

Zowel het AZ Delta ziekenhuis als het bedrijventerrein Accent Business Park zullen bediend worden door het openbaar vervoer. Op beide sites worden comfortabele bushaltes voorzien. De verkeerslichten kunnen beïnvloed worden door de naderende bussen om de doorstroming voor het openbaar vervoer te kunnen garanderen. Concrete informatie over de reisroutes en frequentie is voorlopig nog niet gekend. Daarvoor zal het stadsmodel aangewend worden. Dit stadsmodel is een samenwerking tussen de stad Roeselare en De Lijn.

Uitvoering

Om de hinder zoveel mogelijk te beperken en de toegankelijkheid van het bedrijventerrein zoveel mogelijk te vrijwaren, worden de werken in 4 fases uitgevoerd. Verkeer tussen Rumbeke en Izegem blijft in alle fases in beide richtingen mogelijk (met uitzondering voor het zware verkeer  > 3,5 ton).

Fase 1

De eerste fase situeert zich aan de zuidkant van de N36. Die eerste fase is verder verdeeld in 3 deelfases:

  • Fase 1a: afrit AZ Delta
  • Fase 1b: aansluiting personeelsparking AZ Delta + aansluiting Kwadestraat Zuid + tijdelijke bypass

Tijdens zowel fase 1a als fase 1b kan het verkeer nog in beide richtingen door op de N36. Ter hoogte van de werfzone is dit over 1 versmalde rijstrook.

Tijdens fase 1a wordt de afrit richting AZ Delta aangelegd. Hierdoor wordt de Sint-Martinusstraat definitief doodlopend gemaakt. 

Tijdens fase 1b wordt het stuk vanaf de inrit van AZ Delta aangepakt. Het huidige werfverkeer richting AZ Delta dient tijdelijk de site te bereiken via Kwadestraat Zuid. Nadat de huidige werfinrit van het ziekenhuis terug bereikbaar is, worden de overige wegen aan de zuidkant aangelegd. Hierdoor zal de toegang tot de Kwadestraat Zuid vanaf de N36 niet meer mogelijk zijn. Het verkeer wordt omgeleid via de Sint-Eloois-Winkelstraat à Ieperseweg à Kwadestraat. Aan het einde van de nieuwe weg wordt een tijdelijke verbinding gemaakt met de N36. Deze verbinding zorgt ervoor dat deze weg in toekomstige fases als omleidingsweg gebruikt kan worden. Aan het einde van de werken wordt deze verbinding opgebroken. 

Fase 2

Vanaf de tweede fase situeert de werfzone zich aan de noordkant van de N36. We werken dan aan de oprit N36 richting Rumbeke alsook aan het kruispunt Kwadestraat/Nieuwe Abelestraat.

Tijdens de tweede fase wordt het doorgaand verkeer komende van Rumbeke richting E403/Izegem omgeleid over de nieuwe aangelegde weg uit fase 1, hier zijn twee rijstroken ter beschikking. Het verkeer komende van E403/Izegem behoudt doorgang op de N36 maar rijdt ter hoogte van de werfzone over twee versmalde rijstroken.

Bestemmingsverkeer komende vanuit Rumbeke richting Accent Business Park dient de omleiding te volgen richting Izegem om daar te keren en zo de andere rijrichting te bereiken die naar Accent Business Park leidt. Het keren zal op een veilige manier mogelijk gemaakt worden op de N36 tussen de E403 en de rotonde in Izegem. Deze keerbeweging is, gezien de lengte van het voertuig, enkel mogelijk voor voertuigen <3.5 ton. Het overige verkeer moet omkeren aan de rotonde t.h.v. de Ambachtenstraat. De industriezone Nieuwe Abele Noord is bereikbaar via de Armoedestraat.

Fase 3

In fase 3 werken we aan de afrit van het Accent Business Park.

Verkeer komende van Izegem richting Rumbeke blijft op de N36, ter hoogte van de werfzone is er slechts 1 rijvak ter beschikking.
Het verkeer richting Izegem rijdt net zoals in fase 2 over de nieuwe tijdelijke weg langs de N36.

Verkeer met bestemming Accent Business Park moet vanuit beide richtingen via de Oekensestraat, Armoedestraat en Kwadestraat noord rijden. De Armoedestraat is in deze fase enkelrichtingsverkeer richting Accent Business Park. Wie het Accent Business Park wil verlaten moet via de nieuwe aangelegde oprit naar de N36.

 Fase 4

In de vierde en laatste fase werken we op de N36. Al het verkeer rijdt vanaf nu op de nieuwe aangelegde wegen in de werfzone. Verkeer komende van Izegem dient de nieuwe afritten te gebruiken. Er is 1 rijstrook ter beschikking voor doorgaand verkeer en 1 rijstrook richting Accent Business Park. Verkeer komende van Rumbeke heeft twee rijstroken ter beschikking.

Verkeer komende van Rumbeke met bestemming Accent Business Park moet doorrijden tot aan het keerpunt op de N36 (personenwagens) of aan de rotonde thv de Ambachtenstraat.
Verkeer komende van Izegem met bestemming AZ Delta (als het tegen dan open is) moet doorrijden tot aan de Oekensesteenweg en daar een keerbeweging maken. 

Fietsers

Fietsers volgen tijdens de volledige duur van de werken (fase 1 t.e.m. 4) dezelfde omleiding.
Deze loopt via de Armoedestraat naar de Kwadestraat, langs het lokaal wegennet van Accent Business Park en sluit bij de brug van de E403 aan op het bestaande fietspad.

Vrachtverkeer

Het doorgaande zware vrachtverkeer (> 3,5 ton) kan best de omleiding volgen langs de E403 naar de R32.