Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing Maastrichtersteenweg Vroenhoven

Vernieuwing Maastrichtersteenweg Vroenhoven

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N79

Het Agentschap Wegen en Verkeer, rioolbeheerder Fluvius en de gemeente Riemst werken aan een gefaseerde vernieuwing van de Maastrichtersteenweg (N79) in Vroenhoven. De nadruk ligt op meer verkeersveiligheid, met onder andere veilige kruispunten, fietsoversteekplaatsen en fietspaden. Fluvius wil gelijktijdig een gescheiden riolering aanleggen. In het verleden organiseerde AWV dialoogsessies met de betrokkenen in de omgeving. Daarna kreeg het ontwerp vorm. De verdere procedures en voorbereidingen voor uitvoering zijn lopende.

Wat en waarom?

Situering 

De projectzone bevindt zich op de N79: vanaf het op- en afrittencomplex 32 Tongeren tot aan de Nederlandse grens. De weg maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Dat maakt de heraanleg nog crucialer. Ter hoogte van het Albertkanaal kruist de gewestweg de fietssnelweg F72, de Albertkanaalroute.

Voor het autoverkeer heeft de N79 een dubbele functie: de Maastrichtersteenweg verbindt Tongeren met Maastricht en ontsluit de omliggende deelgemeenten, zoals Herderen of Vroenhoeven.

Vanaf Riemst-centrum tot aan de grens met Maastricht

3 verschillende zones

Deze projectzone loopt vanaf Riemst-centrum (net voorbij Klein Lafeltstraat) tot aan de grens met Maastricht. De brug over het Albertkanaal valt buiten het project.

De zone wordt opgedeeld in 3 zones met eigen algemene principes. De weg en de fietsvoorzieningen in buitengebied zullen er anders uitzien dan in het centrumgebied. De nadruk van de heraanleg ligt op op meer verkeersveiligheid: veilige kruispunten, fietsoversteekplaatsen en fietspaden. Fluvius legt gescheiden riolering aan.

Bekijk het ontwerp in detail onder 'Toekomstbeeld'.

In 2013 heeft AWV een zogenaamd streefbeeld laten opmaken voor de N79. In die studie werden toen voor verschillende onderdelen van de gewestweg een aantal ontwerpprincipes voor de toekomstige weginrichting vastgelegd. Meer info hierover vindt u onder 'Streefbeeldstudie'.

Timing en impact?

Gefaseerde uitvoering

De procedures voor de grondverwervingen en omgevingsvergunning zijn een bepalende factor in de timing.

De Maastrichtersteenweg wordt gefaseerd vernieuwd met vermoedelijk in een eerste fase de kruispunten met de N78 Burgemeester Marresbaan en de Heukelommerweg.