Werken tweede fase viaduct E17 Gentbrugge al 2 februari van start
Vanaf 2 februari start de tweede fase van de werken aan het viaduct van Gentbrugge. Deze keer zal er gewerkt worden in de richting van Antwerpen. De verkeerssituatie zal gelijkaardig zijn aan die in fase 1. Tijdens de werken zal het verkeer in beide richtingen op 2 rijstroken op de weghelft richting Kortrijk geplaatst worden. “De tweede fase van de werken aan het viaduct zou aanvankelijk starten in april maar is vervroegd naar begin februari. De maatregelen om het aantal ongevallen rond de werf te beperken worden ook verder versterkt. In de eerste fase van de werken op de E17 vonden er heel wat verkeersongevallen plaats. Er werd dan ook een grondige evaluatie gemaakt van de verkeerssituatie en op basis hiervan zal er gericht ingezet worden op de meest ongevalgevoelige locaties”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. |
Start fase 2 vervroegd Er zijn twee rijstroken in elke richting beschikbaar voor verkeer op de rijrichting Kortrijk. Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u langs de werfzone. De oprit van de Brusselsesteenweg (N9) naar de E17 richting Antwerpen zal gedurende de hele werf afgesloten zijn. Er geldt een omleiding via de N9 tot in Melle en de R4 tot Destelbergen. Evaluatie ongevallen fase 1 De ongevallencijfers tonen aan dat de meeste ongevallen in de richting van Kortrijk gebeurden in de staart van de file op de E17 ten gevolge van de wegversmalling net voor de werf. In de richting van Antwerpen lag het probleem bij aanrijdingen in de weefzone net voor de werf. De meeste ongevallen gebeurden in de piekmomenten ’s morgens en ’s avonds. In 75 procent van de ongevallen waren vrachtwagens betrokken. De oorzaken van de ongevallen zijn uiteenlopend. Uit de cijfers van de Federale Politie blijkt dat bestuurders vaak zijn afgeleid van de weg (vb. door gebruik van gsm). Van de ongeveer 1400 inbreuken die de Federale Politie bij controles tijdens de werken heeft vastgesteld gaat 35 procent over bestuurders die afgeleid zijn door gsm, tablet, andere… Verder zien we ook dat tussenafstanden geregeld niet gerespecteerd worden. Daarnaast is er het feit dat er voor de werf aan beide kanten veel invoeg- en weefbewegingen zijn door de nabijheid van het complex Destelbergen aan de ene en het complex Zwijnaarde en de op- en afritten van UZ-Gent en Gent-Centrum aan de andere kant. Dat zorgt voor veel manoeuvres over een beperkte afstand in wat bovendien een werfsituatie is en verhoogt het risico op ongevallen. Werken tweede helft starten in februari 2021 Wat de werfsignalisatie en vooraankondiging van de werf betreft bleek dat deze op zich voldoende en duidelijk is, dat de eerder genomen bijkomende maatregelen bovendien effect sorteerden maar dat dit effect na enige tijd ook wegebde. Een versterking en verfijning van de maatregelen op de pijnpunten kan dus mogelijk nog beterschap brengen. De bijkomende maatregelen focussen zich op het verhogen van de aandacht van de weggebruikers in de richting van Kortrijk (werken in aantocht met risico op filevorming) en op het verminderen van onnodige weefbewegingen ter hoogte van de invoegstrook in Destelbergen (rijrichting Kortrijk) en net voor de werfzone (rijrichting Antwerpen). Een opsomming van de belangrijkste nieuwe ingrepen voor fase 2:
Daarnaast zal er ook ruimer gesensibiliseerd worden. Er zullen waarschuwingen worden verzonden naar gps-aanbieders specifiek voor vrachtwagenchauffeurs (vb. Truckmeister) om te waarschuwen voor de werken. AWV zet ook dit jaar in zijn sensibiliseringscampagnes in op veiligheid en aangepast rijgedrag bij werven en bekijkt gerichte campagnes voor vrachtwagenbestuurders. Met deze versterkte geïntegreerde (sensibiliseren, signaleren, handhaven) aanpak hopen AWV en de Federale Politie het aantal ongevallen blijvend te doen dalen. |