Structureel onderhoud op E40 in Zwijnaarde

Regio
Gemeente
Weg
Datum Vanaf september 2018

Opgelet: Vanaf 26 september verwachten we grote hinder op E40 en E17. Informeer je hier over de volgende fase van de werken. 

 

Op 10 september startte het Agentschap Wegen en Verkeer met het vernieuwen van asfalt aan de E40 tussen de verkeerswisselaar in Zwijnaarde en het op- en afrittencomplex in Sint-Denijs-Westrem. De aanleg van de weefstroken is voorlopig niet mogelijk doordat de vergunning voorlopig is geschorst door de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het structureel onderhoud moet echter wel al nu worden uitgevoerd voor de veiligheid op de weg. 

Structureel onderhoud

Het wegdek van de E40 is aan vervanging toe. Er zijn duidelijk zichtbare slijtplekken en rijsporen. In september zijn we gestart met het structureel onderhoud. 

Het structureel onderhoud bestaat uit het affrezen van de huidige verharding en vervolgens terug opbouwen van de weg. De verschillende rijstroken zullen, in functie van het nodige onderhoud, tot verschillende dieptes aangepakt worden. Bijvoorbeeld: op de eerste en tweede rijstrook, waarop meestal de vrachtwagens rijden, is spoorvorming vastgesteld. Hiervoor moeten er meerdere lagen van de weg worden verwijderd en terug opgebouwd. 

Om het verkeer tijdens de werken op twee rijstroken in elke richting te kunnen laten passeren worden er tijdelijke doorsteken aangelegd door de middenberm. 

Timing

Van 10 september tot en met 16 oktober

Fasering

Van 10 tot en met 25 september

Tijdens deze fase rijdt het verkeer over drie versmalde rijstroken in elke richting. Tijdens deze werken is de afrit van de E17, komende vanuit de richting van Kortrijk, naar Oostende (E40) volledig afgesloten. Het verkeer rijdt om via afrit 9, U.Z. Gent. Vervolgens neemt het verkeer de R4 en kan via de oprit Sint-Denijs-Westrem (Expo) de E40 oprijden. 

 

Van 26 september - 6 oktober

Er wordt gewerkt in de richting van de kust. Deze fase zal veel hinder met zich mee brengen. 

 

  • Het verkeer rijdt over 2 versmalde rijstroken in elke richting.
  • De afrit naar Flanders Expo en Sint-Denijs-Westrem wordt afgesloten in de richting van de kust.
    • Verkeer vanuit Brussel rijdt in Merelbeke naar de R4 en zo naar Flanders Expo of de N43
    • Verkeer vanuit Brussel kan ook verder rijden tot complex Drongen en daar keren. 
  • De oprit van de N60 in Zwijnaarde naar de E40 richting Brussel is afgesloten.
    • Verkeer rijdt om via de  R4-binnenring en de Pegoudlaan naar de E40.
  • De lus van de E17 naar de E40 blijft afgesloten. Verkeer vanaf de E17 (zowel vanuit Kortrijk als Antwerpen) rijdt via de R4.
  • Het verkeer in de richting van Brussel rijdt op twee versmalde rijstroken. Alle bewegingen op de E40, komende vanaf de kust, blijven mogelijk.

Van 7 oktober tot en met 16 oktober

Vanaf 7 oktober wordt er gewerkt in de richting van Brussel.

  • Tijdens deze fase wordt de oprit naar de E40 aan het complex Sint-Denijs-Westrem afgesloten (vanaf de Expo en Sint-Denijs-Westrem).  
  • Ook vanaf de N60 (Grotesteenweg-Noord) kan je niet meer naar de E40 , deze oprit wordt afgesloten
  • Aan de verkeerswisselaar in Zwijnaarde worden de takken in de richting van de E17 volledig afgesloten (komende vanuit de kust)
  • De lus van de E17 naar de kust, komende vanuit Waregem/Kortrijk, blijft ook in deze fase afgesloten

 

Communicatie

Op 13 maart organiseerden we een Infovergadering. U vindt de presentatie als bijlage rechtsbovenaan deze pagina. 

U kunt zich ook rechtsbovenaan deze pagina inschrijven op de digitale nieuwsbrief zodat u verder op de hoogte blijft van de werken.  

 

Achtergrond: waarom weefstroken voor de E40

Het Agentschap Wegen en Verkeer wilt weefstroken realiseren langs beide zijden van de E40 tussen het op- en afrittencomplex in Sint-Denijs-Westrem en de verkeerswisselaar in Zwijnaarde. We verbinden de uitvoegstrook en de invoegstrook van beide complexen. Zo creëren we een lange, veilige zone om in- en uit te voegen of te 'weven'. Op die manier willen we de vele in- en uitvoegbewegingen tussen de wisselaar en de op- en anfritten naar de R4 en N43 veiliger en vlotter maken. In een volgende fase komen er daar ook nieuwe geluidsschermen langs de beide zijden van de E40 (stippellijnen op de kaart).

De aanleg van de weefstroken is voorlopig niet mogelijk doordat de vergunning voorlopig is geschorst door de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het structureel onderhoud moet echter wel al nu worden uitgevoerd voor de veiligheid op de weg.