Veiligheidsmaatregelen voor viaduct Gentbrugge

Regio
Gemeente
Weg
Datum 2018-2019

Op 19 december 2018 gingen een aantal veiligheidsmaatregelen in voege om risicozones door betonschade aan de onderzijde van het viaduct van de E17 in Gentbrugge te beveiligen. In de aanloop naar de structurele oplossing voor de schade, de sanering van het viaduct volgend jaar, worden in januari 2019 de maatregelen nog uitgebreid om de periode tot aan de renovatie veilig te overbruggen. Als alle veiligheidsvoorzorgen in voege zijn, zal de volledige zone onder het viaduct ofwel beveiligd zijn met netten ofwel ontoegankelijk zijn voor publiek. Alle zones die open zijn voor weggebruikers zullen dan volledig beveiligd zijn. De werken starten op zondag 20 januari. 

Veiligheidsmaatregelen 

Heel wat zones onder het viaduct zijn al afgezet met hekkens. Dat blijft ook zo tot de renovatie van het viaduct. Op twee fietspaden in de Gentbrugse Meersen na, blijven alle wegen onder het viaduct open. Of er hangen nu al netten ter beveiliging of dat gebeurt binnenkort. Hieronder kun je per dwarsende weg nagaan wat de maatregelen zijn. Ze blijven in voege tot de sanering van het viaduct.

  • De Brusselsesteenweg is open voor alle weggebruikers. Boven het fiets- en voetpad hangen er al veiligheidsnetten. Vanaf zondag 20 januari 2019 beveiligen we ook de rijweg en de trambaan.
  • Het fiets- en voetpad langs de Land van Rodelaan richting de Braemkasteelstraat is afgesloten. Voetgangers kunnen gebruik maken van het voetpad langs de andere zijde van de Land Van Rodelaan. Fietsers richting Braemkasteelstraat zullen omgeleid worden:
    • Fietsers op de Brusselsesteenweg vanuit Melle rijden om via de Braemstraat.
    • Wie van de Brusselsesteenweg vanuit Gent komt, fietst via de F. Burvenichstraat en de Oude Brusselseweg.
  • De onderdoorgang aan de H. Pirennelaan is open voor alle weggebruikers. Hier zijn netten geplaatst.
  • De onderdoorgang voor fietsers in het verlengde van de Jozef Wauterstraat is open en krijgt binnenkort netten.
  • De Braemkasteelstraat is open voor alle weggebruikers en krijgt binnenkort netten.
  • De onderdoorgang aan de Van Swedenlaan is open voor alle weggebruikers, maar is lokaal versmald. Er geldt een parkeerverbod onder het viaduct. De versmalling en het parkeerverbod verdwijnen van zodra er netten hangen.
  • Van de fiets- en voetpaden naar de Gentbrugse Meersen is de middelste onderdoorgang voor fietsers en voetgangers open. De twee anderen blijven dicht.

 

De werkzaamheden voor het plaatsen van de extra netten starten op 20 januari aan de Brusselsesteenweg. Ze zullen ongeveer drie weken duren.  

Hoe rijden tijdens de werken?

Brusselsestenweg (N9)

In de week van 21/1 werkt de aannemer boven de Brusselsesteenweg. We sluiten we de N9 enkel 's nachts (21u tot 6u) en in één richting af. Overdag gebeuren er werken zonder hinder voor het verkeer.

's Nachts blijft verkeer mogelijk in de richting en op de kant waar niet gewerkt wordt. In de andere richting wordt omgereden via de E17. Fietsers rijden om via de H. Pirennelaan, lokaal autoverkeer via de Braemkasteelstraat. Deze verkeerssituatie start in de nacht van dinsdag 22/1 op 23/1 en blijft een drietal nachten in voege.

H. Pirennelaan tot E. Van Swedenlaan

Na de werken boven de Brusselsesteenweg, schuiven ze richting Van Swedenlaan. Alle onderdoorgangen gaan achtereenvolgens dicht met lokale omleidingen of beurtelings verkeer.

Grondige aanpak in 2020 en 2021

In 2020 en 2021 ondergaat het 1.6 km lange viaduct van Gentbrugge een grondige sanering. Aan de bovenkant van het viaduct wordt het wegdek, de voegen en de waterdichting aangepakt. Aan de onderzijde van het viaduct zal alle betonschade hersteld worden. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het studiewerk om de sanering voor te bereiden, volgende jaar wordt dit werk aanbesteed en per weghelft in 2020 en 2021 uitgevoerd.  

Deze werken vooruit schuiven is helaas niet mogelijk. Het studiewerk dat kwaliteitsvol werk moet garanderen en de aanbestedingsprocedure die de werken voorafgaan, vergen tijd. Bovendien moeten de werken uitgevoerd worden tussen mei en september, de warmste en droogste maanden van het jaar.