Rechttrekking N42 in Sint-Lievens-Esse

Regio
Gemeente
Weg
Datum Vanaf najaar 2017

Waarom is een nieuwe N42 nodig?

De N42 is een drukke verkeersas die de verbinding maakt tussen de E40 in Wetteren en Geraardsbergen/Brakel. Deze verkeersas is een belangrijke ontsluitingsweg voor de regio Zuid-Oost-Vlaanderen naar de E40. Dit vraagt om een goed uitgeruste en veilige N42.  

De huidige N42 voldoet niet aan deze voorwaarden. Ter hoogte van Sint-Lievens-Esse is de weg smal met veel bochten en verschillende verkeersfuncties (doorgaand (vracht-)verkeer, lokaal verkeer naar woningen, tractoren, fietsers) worden op éénzelfde weg gebundeld, met andere woorden: niet geschikt als vlotte ontsluitingsweg. De vele ongevallen beamen dit jammer genoeg. Bovendien zijn er op dit stuk van de N42 enkel smalle aanliggende fietspaden, die de veiligheid van de fietsers onvoldoende kunnen garanderen. 

De toekomst van de N42 in Zottegem, Sint-Lievens-Esse en Steenhuize-Wijnhuize

Vanaf de rotonde aan De Langestraat (N454 x N42) in Zottegem tot aan Steenhuize-Wijnhuize (Assestraat) wordt de N42 of heraangelegd op dezelfde locatie of nieuw aangelegd op een ander tracé:

Zone (Europaweg) tussen rotonde Langestraat en Witte Brug in Zottegem: heraanleg 

Tussen de rotonde en Wittebrug (locatie huidige flitspaal) leggen we de N42 opnieuw aan op het bestaande tracé. De N42 zal één rijstrook in elke richting tellen met twee ventwegen langs. Deze ventwegen zullen dienen als lokale ontsluitingswegen voor de bedrijven en woningen langs de N42. De zuidelijke ventweg sluit thv de Witte Brug aan op de huidige gewestweg die na de aanleg van de nieuwe rondweg een lokale weg wordt. Als we hieronder spreken over de N42b, dan spreken we over de huidige N42b tussen Witte Brug en het bedrijf Ascolo. Op het einde van de noordelijke ventweg komt een fietstunnel onder de heraangelegde N42. De fietstunnel zorgt voor een veilige fietsverbinding met de N42b ter hoogte van Witte Brug. 

Zone tussen Witte Brug in Zottegem en Ascoop in Steenhuize-Wijnhuize: nieuw tracé

Autoverkeer

In deze zone bouwen we een nieuwe autoweg. Deze nieuwe N42 zal één rijstrook tellen in elke richting, gescheiden door een verhoogde middenberm. Om de doorstroming op deze weg zo veel mogelijk te bevorderen, zal men de N42 enkel aan de Schipstraat kunnen op- en afrijden. De nieuwe N42 zal onder de Schipstraat door lopen. De brug in de Schipstraat is hiervoor al gebouwd. Vossenhoek, Schonenberg, Leugenstraat en de Gentweg (N42b) worden doodlopende straten voor autoverkeer. 

 

 

Ventwegen voor fietsers, voetgangers en tractoren

Langs de oostzijde van de nieuwe N42 komt tussen Vossenhoek en de Gentweg (N42b) een ventweg voor fietsers, voetgangers en tractoren. Langs de westzijde komt een korte ventweg, ook voor fietsers, voetgangers en tractoren, die de beide takken van de Vossenhoek verbindt. 

Fiets- en voetpaden

Fietsers en voetgangers kunnen onmiddellijk na de werken gebruik maken van het dubbelrichtingsfietspad (Assestraat - Ascolo) en de N42b, die na de werken een rustige, lokale, doodlopende weg zal zijn. 

Daarnaast hebben we gekeken waar er nog ontbrekende schakels zijn voor de zwakke weggebruiker. Daar plannen we een volledig nieuw fiets- en voetpadnetwerk zodat de kernen Steenhuize-Wuinhuize en St Lievens Esse via zeer korte fietsvriendelijke routes met elkaar verbonden blijven:

  • fiets- en voetpad tussen de N42b (Witte brug) en de Vossenhoek
  • fietsbrug over N42 aan Schonenberg
  • voetpad tussen de Schipstraat en Leugenstraat (westzijde N42)

Samengevat:
Waar kunnen auto’s de N42 dwarsen? Aan de Schipstraat
Waar kunnen fietsers en voetgangers de N42 dwarsen? Ter hoogte van rotonde Langestraat, Witte Brug (fietstunnel), aan Schonenberg (fietsbrug), aan de Schipstraat, en aan de Assestraat (huidige verkeerslichten).

Timing

In augustus en het najaar van 2017 voeren we een aantal voorbereidende werken uit. Een aannemer zal boringen en sleuven maken in het projectgebied om te zien of er archeologisch waardevol materiaal in de grond steekt. Daarnaast voeren we boringen uit om grondstalen te nemen. 

De start van de werken is gepland voor de zomer van 2018. De uitvoering van dit project verloopt in twee delen:

Het leeuwendeel van de werken start in de zomer van 2018 en zal twee jaar duren. De werken omvatten:

  • de heraanleg van de N42 tussen rotonde Langestraat en Witte Brug in Zottegem
  • de nieuwe N42 tussen Witte Brug en bedrijf Ascoop
  • alle ventwegen
  • de fietstunnel aan Witte Brug 

In een latere fase voeren we het fietspad tussen Witte Brug en de Vossenhoek en de fietsbrug aan Schonenberg uit (groene stippellijnen op de kaart). We streven ernaar om deze werken aansluitend op bovenstaande werken uit te voeren. 

Communicatie

In het najaar van 2017 zullen we alle geïnteresseerden informeren over het project. De focus zal vooral liggen op wat het project inhoudt en welke maatregelen we nemen om de impact van de nieuwe weg zo klein mogelijk te maken. Hou deze pagina in de gaten. Van zodra de datum en de locatie van dit infomoment vastliggen, kunt u het hier lezen. 

In het voorjaar van 2018 volgt een tweede infomoment dat meer zal toespitsen op de uitvoering van de werken.