Maatregelen voor vlotter verkeer op negen locaties op Ring rond Brussel

De Vlaamse pendelaars die dagelijks de E40, de A12 en de E19 nemen, weten dat de knooppunten waar die snelwegen samenkomen met de Ring rond Brussel (R0) vaak echte flessenhalzen zijn. Dat is ergens wel te verwachten, want op die knooppunten komt het verkeer vanuit Antwerpen, Gent of Leuven samen met het drukke verkeer op de Ring. De Vlaamse overheid enkele gerichte aanpassingen doorvoeren op vijf knooppunten, om daar het fileleed al wat te verzachten. 

Overzichtskaart

De oranje quick-wins werden reeds uitgevoerd

 

Zaventem: vlotter invoegen op drukke momenten

Tijdens de avondspits en op de vele andere drukke momenten die de luchthaven kent, staan er vaak lange wachtrijen, vooral door het vele verkeer dat van de luchthaven komt en de buitenring (R0) of de E19 wil nemen. In de huidige toestand (witte lijnen op rijstrookschema) moet het verkeer dat van de luchthaven komt en de buitenring (richting Vilvoorde/Groot-Bijgaarden) of de E19 (naar Antwerpen) wil nemen, invoegen op één rijstrook. Na de aanpassing zal, door een efficiëntere indeling van de rijstroken, dat verkeer over twee (en verderop drie) rijstroken beschikken. Door de lokale herinrichting zal er op de drukke momenten minder file zijn en zal het verkeer dat de buitenring of de E19 wil nemen het verkeer richting Vilvoorde en Brussel niet meer ophouden.

Zaventem, verbinding A201 met binnenring (R0), buitenring (R0) en E19

 

Andere locaties  

Ook op deze locaties zullen er de komende maanden lokale aanpassingen aan de markeringen uitgevoerd worden:

  • Groot-Bijgaarden, verbinding buitenring (R0) met E40 richting kust: hier maken weggebruikers in de huidige inrichting te weinig gebruik van de rijstrook uiterst rechts, en dat bemoeilijkt de doorstroming van het verkeer. Door de markeringen aan te passen, zal het verkeer dat vanop de buitenring wil uitvoegen naar de voorsorteerstrook van de E40 richting kust “gedwongen” worden om meer gebruik te maken van deze onderbenutte rijstrook. Anderzijds zal het verkeer dat op de buitenring blijft (om bijv. naar Dilbeek of richting Bergen te rijden) ook “gedwongen” worden om de twee uiterst linkse rijstroken te gebruiken. Daardoor wordt de beschikbare ruimte efficiënter benut.

Groot-Bijgaarden, verbinding buitenring (R0) met E40 richting kust

 

  • Strombeek-Bever, verbinding buitenring (R0) met A12 richting Antwerpen: hier beschikt in de huidige toestand het verkeer dat van de buitenring wil uitvoegen naar de voorsorteerstrook van de A12 richting Antwerpen, enkel over de uiterst rechtse rijstrook. Na de aanpassing zal dat uitvoegend verkeer ook gebruik kunnen maken van de (van rechts geteld) tweede rijstrook om de A12 te nemen.   

Strombeek-Bever, verbinding buitenring (R0) met A12 richting Antwerpen

 

  • Kraainem, verbinding E40 vanuit Brussel met buitenring (R0): hier zal het verkeer dat vanuit Brussel komt en op de uiterst linkse rijstrook rijdt (bijv. om zich naar Leuven te verplaatsen), niet meer rechts moeten invoegen. De uiterst linkse rijstrook zal voortaan verder doorlopen. Dit zal minder weefbewegingen en vlotter en veiliger verkeer tot gevolg hebben.       

Kraainem, verbinding E40 vanuit Brussel met buitenring (R0)

 

  • Tervuren, Leonardkruispunt, verbinding E411 vanuit Namen met buitenring (R0): hier zal het verkeer dat vanuit Namen komt via de E411 (net zoals op de E40 in groot-Bijgaarden, zie hierboven) gedwongen worden om meer gebruik te van de uiterst rechtse rijstrook.  Zo zal ook daar de beschikbare ruimte beter benut worden en zal het verkeer vlotter rijden op de drukke momenten.

Tervuren, Leonardkruispunt, verbinding E411 vanuit Namen met buitenring (R0)

 

  • E40 Kust naar R0

Groot-Bijgaarden, verbinding E40 richting R0

 

  • A12 Willebroek richting R0

Strombeek-Bever: verbinding A12 vanuit Willebroek met R0

 

  • Verbinding E40 vanuit Leuven met R0

Zaventem, verbinding E40 vanuit Leuven met R0