Bevraging We doen momenteel een onderzoek naar een nieuwe website, graag hadden we je mening gehoord. De bevraging duurt maximum 3 minuten.

Gentse stadsring R40: aanpassing Sint-Lievenspoort

Regio
Gemeente
Weg
Datum voorjaar 2017

De werken aan de Sint-Lievenspoort zijn gestart op 30/1. Lees hier meer over de verkeerssituatie en hinder. 

 

Wat houden de werken in?

Op de stadsring richting Kortrijksepoort verlengen we de rechterrijstrook aan de Sint-Lievenspoort om de doorstroming en de veiligheid van de weggebruiker te verbeteren. Er komen twee rijstroken om links af te slaan naar de B401 of naar de E17/E40. De rechts afslagstrook leidt het verkeer naar het Zuid of rechtdoor. De fietspaden worden vernieuwd en verhoogd. 

Aangepaste voorsorteerstroken op stadsring vanuit Dampoort

Verkeer komende van Dampoort (Keizervest) krijgt twee exclusieve rijstroken om linksaf te slaan, richting B401 (E17). Verkeer dat rechtsaf (richting centrum) of rechtdoor (richting Sint-Lievenslaan) wil, krijgt een langere voorsorteerstrook en dus meer opstelruimte, waardoor het links afslaand verkeer niet nodeloos gehinderd wordt.  Deze strook wordt verlengd tot aan de Sint-Lievenspoortstraat. Tussen de Sint-Lievenspoortstraat en het kruispunt komt een nieuw, verhoogd fietspad. 

Uitvoering van de werken

De werken starten op 30 januari en zullen ongeveer 4 weken duren. Bij slecht weer kan de planning wijzigen.

Autoverkeer blijft mogelijk langs de werfzone, maar er zal slechts één rijstrook open zijn in plaats van drie. Op het kruispunt zijn alle bewegingen mogelijk. Verkeer vanuit de richting van Dampoort zal ernstige hinder ondervinden aan het kruispunt. Wie naar de E17 of E40 moet, rijdt beter via de Brusselsesteenweg (N9) en de oprit naar de E17 in Gentbrugge. 

Fietsers en voetgangers kunnen door langs de werfzone. Voor de fietsers wordt een zone afgebakend op de rijweg.

Lokaal verkeer (Frère Orbanlaan en Sint-Lievenspoortstraat)

De Frère Orbanlaan gaat dicht aan de stadsring. Tussen de Okapistraat en de ring geldt een parkeerverbod, zodat er tijdens de werken tweerichtingsverkeer mogelijk is. De Sint-Lievenspoorstraat in- en uitrijden blijft mogelijk, maar de aansluiting zal smaller zijn dan nu. 

 

Nieuwe markeringen en lichtenregeling op verschillende takken van het kruispunt

Door aangepaste markeringen kunnen we de rijstroken herverdelen. Zo creëren we meer opstelruimte voor de drukste bewegingen op het kruispunt:

  • Verkeer komende van het Zuid dat de stad wil uitrijden (richting de B401) kan drie opstelstroken gebruiken om rechtdoor te rijden: dit verkeer kan zowel op de linker-, midden- als rechterrijstrook voorsorteren.
  • Verkeer komende van de B401 dat linksaf wil, kan gebruik maken van een extra afslagstrook om richting de Sint-Lievenslaan (R40) te rijden. 

Kort voor het circulatieplan in voege gaat, passen we naast de markeringen ook de verkeerslichtenregeling aan. Zo spelen we in op de gewijzigde verkeersstromen bij de invoering van het nieuwe mobiliteitsplan.

Achtergrond?

De herinrichting van de Sint-Lievenspoort is één van de maatregelen die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) samen met de Stad Gent neemt op de Gentse stadsring (R40). Het doel? De huidige capaciteit van de stadsring (R40) vergroten. De ingrepen zijn noodzakelijk in de aanloop naar het nieuwe circulatieplan, dat op 3 april 2017 in voege gaat. Het circulatieplan zorgt voor een bereikbare binnenstad met meer leefkwaliteit, door het doorgaand verkeer op de stadsring (R40) te houden. De maatregelen zijn het resultaat van een studie over de doorstroming op de stadsring.