E314 Wilsele (Leuven): vernieuwing viaduct

Regio
Gemeente
Weg
Datum 01/03/2017 tot 01/08/2018

Het viaduct van Wilsele krijgt vanaf half april 2017 een grondige onderhoudsbeurt. Al het asfalt wordt vervangen en de waterdichting wordt ook volledig vernieuwd. Er worden ook herstellingen uitgevoerd aan de betonnen pijlers van het viaduct. De inrichting van het viaduct wordt aangepast aan de nieuwe wegindeling met de nieuwe spitsstrook WIlsele-Aarschot. In 2017 wordt de rijrichting Brussel aangepakt, in 2018 de rijrichting Lummen. 

Minderhinder-maatregelen 

Tijdens de werken behoudt het verkeer de volledige capaciteit van twee rijstroken per rijrichting van de huidige E314. De aannemer zal daarom werken met versmalde rijstroken en doorsteken in de middenberm. Er zal - zoals gewoonlijk bij dergelijke werken op snelwegen - een snelheidsbeperking gelden in de hele werfzone. Op verkeersluwe momenten zullen er ook ingrepen (bijv. asfalteringswerken) gebeuren waarbij het verkeer tijdelijk slechts over één rijstrook per rijrichting zal beschikken. 

Timing en fasering

De vernieuwing van de rijrichting Brussel zal duren tot eind augustus 2017. In 2018 wordt dan de kant van de rijrichting Lummen aangepakt. Tegelijkertijd met dat groot onderhoud wordt ook de spitsstrook aangelegd.

In 2019 ten slotte zal Wegen en Verkeer de rest van de spitsstrook aanleggen, het is te zeggen het stuk tussen Wilsele en Aarschot.  

Historiek van de spitsstrook  

In 2012 en 2013 breidde Wegen en Verkeer de capaciteit uit van de verkeersas Brussel-Leuven met spitsstroken tussen Sterrebeek en Bertem en weefstroken tussen Heverlee en Wilsele.  Sinds deze uitbreiding van de capaciteit verloopt de avondspits op de E40 vlotter, maar is er op de E314 vanaf Heverlee meer file. Om ook daar het verkeer vlotter te laten rijden, wordt nu ook een spitsstrook aangelegd tussen Wilsele en Aarschot. 

in de “Tactische studie E314-E40” van het Vlaams Verkeerscentrum werd al geadviseerd om een spitsstrook aan te leggen tussen Wilsele en Holsbeek. Om een “maximaal effect” te behalen wat betreft de vlotte doorstroming van het verkeer, werd beslist om de spitsstrook door te trekken tot in Aarschot. Uit tellingen blijkt dat in Aarschot ‘s avonds veel verkeer de E314 verlaat, dus voorbij Aarschot stelt de noodzaak voor een spitsstrook zich minder.  

Op deze pagina van het Vlaams Verkeerscentrum staan verschillende studies over de weef- en spitsstroken op de as Brussel-Leuven-Limburg.