Studieverantwoordelijke intelligente transportsystemen (ITS)

We zijn op zoek naar een Studieverantwoordelijke intelligente transportsystemen (ITS) - oftewel: een collega voor Jean Walravens. Jean werkte lange tijd bij Alcatel-Lucent, maar maakte ruim twee jaar geleden de overstap naar de Vlaamse overheid. Hij legt ons uit wat de functie inhoudt.


Wat is ITS eigenlijk?

Jean: “ITS staat voor intelligente transportsystemen. Een grote beweging die eraan zit te komen is het coöperatief karakter: weginfrastructuur en voertuigen die automatisch met elkaar zullen praten en zo informatie kunnen uitwisselen. Dat heeft ontzettend veel mogelijke toepassingen. Denk aan het automatisch melden van obstakels of calamiteiten verderop op de baan. Of het aangeven van een richtsnelheid om verderop groen te hebben bij de volgende verkeerslichten.”

Wat is de rol van de studieverantwoordelijke in dat kader?

Jean: “Wij gaan na welke toepassingen voor ons in Vlaanderen wenselijk en haalbaar zijn. Als wegbeheerder hebben de plicht om de openbare weg zo vlot en veilig als mogelijk in te vullen. En dus kijken we naar wat er gaande is in de wereld rondom en doen we een analyse of die toepassing ook voor AWV wenselijk zou zijn. In een volgende fase gaan we over tot proefprojecten, die wij ook mee opstarten én begeleiden. En zijn die ten slotte succesvol, dan stellen wij mee de nieuwe richtlijn op.”

Waar ben jij nu concreet mee bezig?

Jean: “Ik ben bezig met een brede waaier aan projecten. Eén ervan starten we binnenkort op als proefproject, waarbij we de bezettingsgraad van snelwegparkings voor vrachtwagens op de E17 tussen Lokeren en de Franse grens automatisch meten en doorgeven aan vrachtwagens. Het systeem vertaalt die informatie dan om te kijken waar er nog plaats is binnen de rij- en rusttijd van de chauffeur in kwestie. We gaan dat nu testen, meten én dan ook evalueren bij de deelnemende vrachtwagenchauffeurs, onder meer via enquêtes.”

We hebben graag bij voorkeur een industrieel ingenieur. Waarom?

Jean: “Bij het schrijven van onze adviezen beroepen we ons erg vaak op cijferanalyses. Van het Vlaams Verkeerscentrum krijgen we dan ruwe data - en daar moeten we eigen algoritmes op loslaten. Dat vereist heus wel enige affiniteit met cijfers. Vandaar. Daar tegenover staat wel dat je héél veel on-the-job kan leren. En dus is werkervaring niet vereist, wél ‘goesting’ om mee het beleid van de toekomst te vormen, om direct te wegen op hoe de mobiliteit in Vlaanderen zal evolueren.”

Stel dat ik overweeg om te solliciteren en jouw collega te worden: hoe zou je me overtuigen?

Jean: “Het is een kans om mee de toekomst van onze mobiliteit te vormen. Je krijgt de mogelijkheid om mee tendensen te vertalen naar Vlaanderen. Het is een afwisselende mix van studiewerk en het begeleiden van zeer concrete proefprojecten.”

 

Naar onze vacatures