Leuven: bouw fiets- en autotunnel onder E314, in Kessel-Losesteenweg

UPDATE 18/12/19: De werken die recent op de Kessel-losesteenweg werden uitgevoerd, gebeurden niet in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de beheerder van de Vlaamse gewestwegen en autosnelwegen. Het gaat over herstellingen van lekken in de waterleiding, in het gedeelte van de Kessel-Losesteenweg dat beheerd wordt door de stad Leuven. De werken worden uitgevoerd door De Watergroep. De waterleiding zal volgens onze informatie vervangen worden na de werken van AWV die gepland zijn vanaf zomer/najaar 2020. Voor meer informatie over die werken: zie hieronder.  

Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt vanaf de zomer/het najaar van 2020 een fiets- en autotunnel onder de snelweg E314, in het verlengde van de Kessel-Losesteenweg. Zodra er meer bekend is over de planning van de werken, zal AWV de buurtbewoners inlichten met ene brief op de bus. Voorlopig kunnen zij op deze webpagina terecht voor updates i.v.m. het project. 

Fietsers die zich tussen Wilsele en Kessel-Lo willen verplaatsen, moeten vandaag gebruikmaken van het verouderde, aanliggende fietspad ter hoogte van het Vuntcomplex, bijvoorbeeld om van Wilsele naar het Provinciedomein van Kessel-Lo te fietsen.  Het fietspad ligt naast een belangrijke verbindingsweg die het centrum van Wilsele verbindt met Kessel-Lo. Fietsers kruisen er vandaag niet alleen de op- en afritten van het Vuntcomplex, maar ook de carpoolparking waar vooral tijdens de ochtend- en avondspits veel auto’s in en uitrijden. 

Na de aanleg van de tunnel zullen fietsers vanaf het Vuntcomplex, voor ze het op- en afrittencomplex van de E314 bereiken, naar de Wilselsesteenweg worden afgeleid. Via die weg zullen zij opnieuw kunnen aansluiten op de Aarschotsesteenweg (N19). Het fietspad aan het Vuntcomplex dat buiten dienst genomen zal worden na de aanleg van de tunnel, zal op termijn afgebroken worden. 

Bouw tunnel in twee fasen

AWV heeft verschillende methodes bestudeerd en getest om te bepalen hoe we de nieuwe fiets-/autotunnel kunnen bouwen terwijl het verkeer op de E314 blijft rijden. De enige technisch uitvoerbare manier bleek te zijn om een deel van de E314 uit te graven en de tunnelkoker ter plaatse te bouwen. 

Na de bouw van de koker wordt bovenop de tunnel de snelweg opnieuw aangelegd met een nieuwe waterdichting, fundering en lagen asfalt. De werken zullen gebeuren in twee fasen van elk ongeveer een half jaar: eerst wordt er gewerkt op de weghelft waar het verkeer op de E314 richting Brussel rijdt en op de afrit naar de Aarschotsesteenweg (N19). Daarna wordt er gewerkt aan de kant waar het verkeer richting Lummen rijdt.