Bevraging We doen momenteel een onderzoek naar een nieuwe website, graag hadden we je mening gehoord. De bevraging duurt maximum 3 minuten.

Herinrichting Brusselsesteenweg in Herent

  • Wat? Grondige herinrichting 
  • Waar? Brusselsesteenweg (N2) in Herent
  • Wanneer? Nog geen startdatum bekend, studiefase loopt
  • Hinder? Nog te bepalen

Huidige stand van zaken 

In 2014 stelde Wegen en Verkeer een eerste concept voor voor de grote herinrichting.. Volgens dat concept zouden er langs de bestaande weg in de beide rijrichtingen ventwegen aangelegd worden. Het grote voordeel van dat concept is dat de conflictlocaties voor fietsers (waar fietsers kruisen met gemotoriseerd verkeer) aanzienlijk zouden verminderen. Een lokaal handelscollectief stelde later een alternatief concept voor. In dit alternatief liggen er vrijliggende fietspaden langs de Brusselsesteenweg  en een vrije busbaan in het midden van de gewestweg, maar geen ventwegen. Momenteel vergelijkt een studiebureau in opdracht van Wegen en Verkeer het oorspronkelijke concept met het alternatieve voorstel van het handelaarscollectief.  

 

De huidige situatie: een brede rijweg zonder veilige fietspaden 

Enkele voordelen van het oorspronkelijke concept met ventwegen

Niet meer wildparkeren op of naast de Brusselsesteenweg: op dit moment gebeurt het vaak dat klanten of leveranciers zich op de middelste rijstrook of in de zijbermen parkeren. Dat is gevaarlijk omdat bestuurders in die situaties vaak gevaarlijke manoeuvres moeten uitvoeren en omdat de zichtbaarheid van de fietsers vermindert. Wilparkeren zou niet meer mogelijk zijn als de rijweg versmald wordt en er geen onderbenutte middenstrook meer zou liggen.  

Rotondes voor veilige keerbewegingen: het systeem van ventwegen zou ook een einde maken aan situaties waarbij wagens de Brusselsesteenweg kunnen oversteken om op hun bestemming te geraken. Wie in een winkel aan de overkant van de straat moet zijn, zou daar naartoe moeten rijden via een van de drie rotondes die aangelegd zouden worden. M.a.w. automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zouden moeten omrijden, maar de verkeerssituatie zou veel veiliger worden. 

Meer veiligheid voor zwakke weggebruikers: voor de voetgangers en vooral voor de fietsers zou de Brusselsesteenweg een pak veiliger worden. In de huidige situatie zijn er ongeveer 60 conflictpunten waar fietsers en autoverkeer elkaar kruisen. Dankzij het ventwegensysteem wordt dit herleid naar 12, een daling van 80%. Fietsers zouden dan aparte fietspaden krijgen tussen de hoofdbaan en de parallelbanen, afgescheiden met lage struikjes.