E314: Fiets- en autotunnel Kessel-Losesteenweg (Leuven Noord)

UPDATE 19/12/18: De werken die recent op de Kessel-losesteenweg werden uitgevoerd, gebeurden niet in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer, de beheerder van de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Het gaat over herstellingen van lekken in de waterleiding, in het gedeelte van de Kessel-Losesteenweg dat beheerd wordt door de stad Leuven. De werken worden uitgevoerd door De Watergroep. De waterleiding zal volgens onze informatie vervangen worden na de werken van Wegen en Verkeer  die gepland zijn 2020. Voor meer informatie over die werken: zie hieronder.  

Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt vanaf 2020 een fiets- en autotunnel onder de snelweg E314, in het verlengde van de Kessel-Losesteenweg. Zodra er meer bekend is over de planning van de werken, zal Wegen en Verkeer de buurtbewoners inlichten met een brief op de bus. Voorlopig kunnen zij op deze webpagina terecht voor updates over het project. De aanleg van de fiets- en autotunnel maakt deel uit van 'Leuven Noord', een reeks van elf infrastructuurprojecten ten noorden van Leuven tussen 2018 en 2023. 

Vuntcomplex: nood aan een veilige fietsroute

Fietsen tussen Wilsele en Kessel-Lo is vandaag niet evident. Het verouderde fietspad ligt vlak naast een belangrijke verbindingsweg (het Vuntcomplex, ook gekend als de “Limburglaan”). Als fietser kruis je er de drukke op- en afritten van de E314. Ook aan de carpoolparking rijden heel wat auto’s in- en uit, vooral tijdens de ochtend- en avondspits.

​ 

 

Nieuwe fiets- en autotunnel tussen Kessel-Losesteenweg en Langeveld

Een gloednieuwe fiets- en autotunnel maakt de verkeerssituatie voor fietsers een stuk veiliger. Voortaan trap je vanaf de gewestweg Vuntcomplex naar de Wilselsesteenweg. Langs daar leidt de nieuwe fietstunnel je onder de E314 door en sluit je aan op de Aarschotsesteenweg (N19), zonder de op- en afritten van de E314 te kruisen. Na de aanleg van de fiets- en autotunnel verdwijnt het oude fietspad aan het Vuntcomplex helemaal. Het fietspad wordt weggehaald samen met de werken aan het laatste deel van de  nieuwe spitsstrook op de E314 tussen Herent en Aarschot. 

 

   

 

Bouw tunnel in twee fasen

Om de nieuwe fietstunnel te installeren terwijl het verkeer op de E314 kan blijven rijden graven we weghelft-per-weghelft de E314 uit en bouwen de tunnelkoker ter plaatse. Na de bouw van de koker leggen we de snelweg bovenop de tunnel opnieuw aan met een nieuwe fundering en lagen asfalt. Die werken gebeuren in twee fasen die elk ongeveer een half jaar duren.

  • Tijdens fase 1 pakken we de weghelft voor het verkeer richting Brussel en de afrit naar de Aarschotsesteenweg (N19) aan.
  • Tijdens fase 2 is de weghelft voor het verkeer richting Lummen aan de beurt.

Impact op de E314

Tijdens de aanleg van de fiets- en autotunnel blijft het verkeer op de E314 in beide rijrichtingen over twee rijstroken rijden. Op één weghelft komen versmalde rijstroken voor de twee rijrichtingen. Op de andere weghelft voert de aannemer de wegenwerken uit. Deze werken zullen deels samenvallen met de renovatie van de bovenbouw en de verbreding van het viaduct van Wilsele. Ook voor die werken wordt de E314 voor de helft afgesloten, waardoor het verkeer geen twee keer over versmalde rijstroken moet rijden.

Meer informatie op website 'Leuven Noord'

De aanleg van de fietstunnel maakt deel uit van 'Leuven Noord'. Dit is een reeks van elf infrastructuurprojecten tussen 2018 en 2023 ten noorden van Leuven, met name in de deelgemeenten Wilsele en Kessel-Lo. Met de realisatie van deze projecten wil Wegen en Verkeer de verkeersveiligheid verhogen en het verkeer op en rond de E314 vlotter laten verlopen. Meer informatie over dit project vindt u op de website van Leuven Noord.