‘Tidal flow’- systeem vermindert verkeershinder bij werken Viaduct Kiewit (N74) zaterdag terug open voor verkeer

Op zaterdag 21 oktober zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het viaduct in Kiewit opnieuw openstellen voor het gemotoriseerd verkeer. Hiermee komt het einde van de werken in zicht, na anderhalf jaar. Er wordt wel nog gewerkt aan de fietsinfrastructuur. AWV blikt tevreden terug op de fases die al uitgevoerd zijn. Om de verkeershinder tijdens de werken te verminderen, werd voor de eerste keer gebruik gemaakt van een zogenaamd ‘Tidal flow’ of getijdensysteem op een werf.  Hierdoor bleef het verwachte verkeersinfarct uit.

Midden december moeten de werken aan het viaduct volledig klaar zijn. Nadat de nieuwe, westelijke brughelft in februari al in gebruik werd genomen, werkte de aannemer de voorbije maanden aan het oostelijk brugdeel (richting Zonhoven). Die werken zijn nu afgerond. Er wordt nu nog gewerkt aan de fietsinfrastructuur. Zaterdag wordt het viaduct wel al opnieuw opengesteld voor het gemotoriseerd verkeer. Dit betekent dat het ‘Tidal Flow’-systeem dat het verkeer de voorbije maanden in goede banen heeft geleid, zal verdwijnen. 

Tidal flow systeem verminderde verkeershinder tijdens de werken

Omdat het viaduct van Kiewit een drukke verkeersader is, werd bij aanvang van de werken voor een verkeersinfarct gevreesd in Limburg. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts trok daarom een extra budget van 400.000 euro uit om de doorstroming op deze belangrijke verbindingsweg te garanderen. Hiermee werd het ‘Tidal Flow’-systeem of getijdensysteem opgezet. Door middel van portieken en dynamische signalisatie konden er tijdens de spits steeds twee rijstroken in de drukste rijrichting worden opengesteld. Hierdoor verminderde de druk op het verkeer drastisch. 
 
”Kiewit kreeg de primeur. Dit was de allereerste keer dat een Tidal-flow werd ingezet om het verkeer vlot en veilig langs een van onze werven te leiden. Ik heb er 400.000 euro extra voor vrijgemaakt, maar het was de investering waard. We hebben de files kunnen beperken en de doorstroming op deze belangrijke verbindingsweg kunnen vrijwaren. Na deze positieve ervaring, gaan we dit systeem nog vaker gebruiken in de rest van Vlaanderen” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Belastingproef en verwijdering Tidal Flow

Voor de openstelling vindt er vrijdag 20 oktober een belastingproef plaats. Tijdens die test rijden een tiental volgeladen vrachtwagens tegelijkertijd het nieuwe brugdeel op om zo de stabiliteit van de constructie te testen. 

Als het brugdeel de test doorstaat, start het agentschap zaterdag 21 oktober vanaf 7.00 uur met de verwijdering van het Tidal Flow-systeem. Tijdens de verwijdering van het Tidal Flow-systeem blijft in elke rijrichting één rijstrook beschikbaar. Vanaf zaterdagavond kan het gemotoriseerde verkeer dan haar definitieve plaats op de brug innemen. 

Aansluitende nachtelijke werken

In de nacht van zaterdag op zondag zal de aannemer o.a. het veiligheidsrooster tussen de beide brughelften plaatsen. Tijdens deze werken kan het verkeer in beide richtingen over één rijstrook blijven rijden. 

Gedurende de nachten van maandag 23 op dinsdag 24 oktober en van dinsdag 24 op woensdag 25 oktober zal AWV ook nog asfalteringswerken uitvoeren op het westelijk deel van het kruispunt met de Cordacampus (richting Hasselt). Deze werken gebeuren telkens tussen 19.00 uur en 06.00 uur. Het doorgaand verkeer kan dan in beide richtingen over één rijstrook op de andere brughelft rijden. Voor de weggebruikers van en naar de Corda Campus voorziet het agentschap een lokale omleiding. 

Fietsomleiding blijft van kracht

In de loop van de volgende weken legt de aannemer de laatste hand aan de afwerking op en rond de brug. Zo krijgen onder meer de fietstunnels nog een grondige opfrisbeurt en volgt de aanleg van de fietspaden op het viaduct zelf. Fietsverkeer van- en naar Zonhoven rijdt daarom ook na de openstelling nog om via de bestaande omleiding. 

Midden december zouden de werkzaamheden volledig klaar moeten zijn.