Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV)

Langer en Zwaardere Vrachtwagens (LZV’s) zijn maximaal 25 meter lang en hebben tot maximaal 60 ton totale massa. De grotere laadcapaciteit zorgt voor een daling van het aantal afgelegde kilometers, met gunstige gevolgen voor milieu, minder drukke wegen en minder ongevallen.


LZV’s zie je al vele jaren op de wegen in Zweden. In Nederland rijden ook al meer dan 10 jaar LZV’s rond. Voor veiligheidsredenen zijn beperkingen opgelegd naar het soort lading dat mag vervoerd worden: geen gevaarlijke stoffen, geen levende dieren en de tanks mogen niet groter zijn dan 1000 liter.

Proefproject

Binnenkort kunnen Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's) over 30 nieuwe trajecten rijden in Vlaanderen. De Vlaamse overheid startte in juli 2018 een tweede proefproject waarbij transportbedrijven twee keer per jaar trajecten kunnen aanvragen om deze voertuigen op de Vlaamse wegen te laten rijden. In december 2018 loopt de tweede aanvraagperiode. De Vlaamse overheid wil met dit initiatief een efficiënter wegtransport stimuleren en een antwoord bieden op de steeds stijgende vraag naar transport.

Dit tweede proefproject rond LZV’s is het resultaat van een samenwerking binnen de Vlaamse overheid. Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken slaan hiervoor de handen in elkaar.

Veiligheid en verwachtingen

Het transport mag niet door een zone 30 rijden, er mogen er niet te veel zwakke weggebruikers het traject gebruiken en mag de LZV niet passeren langs moeilijke kruispunten of niet-aangepaste rotondes. De trucks moeten een speciale keuring krijgen voor ze de weg op mogen en de chauffeurs een aangepaste rijopleiding. De trucks hebben ook een aangepast remsysteem waardoor de remafstand niet hoger is dan bij andere vrachtwagens.

De Vlaamse overheid verwacht geen spectaculaire toename van het aantal LZV’s op de Vlaamse wegen, maar eerder een gestage groei. Naast de strikte voorwaarden voor het traject, het voertuig en de chauffeur zijn LZV’s ook niet voor alle bedrijven interessant. Niet elke goederenstroom of loskade is ervoor geschikt. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil elk halfjaar een 30-tal nieuwe trajecten goedkeuren. Hoe meer routes er beschikbaar zijn, hoe makkelijker een vervoerder een retourvracht kan vinden, dat om leegrijden te vermijden. In december 2018 loopt een nieuwe aanvraagperiode.

>> Raadpleeg de trajecten

 

Langere en Zwaardere Vrachtwagens