Fietstransportband in Kennedytunnel

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderzoekt de mogelijkheid om een fietstransportsysteem te installeren aan de trappen van de Kennedyfietstunnel. Zo’n transportsysteem helpt fietsers om hun fiets vlotter en comfortabeler de trap op én af te krijgen. Dergelijk systeem moet een aanvulling zijn op de bestaande fietsliften en kan als haalbaar alternatief dienen als de liften tijdelijk buiten gebruik zijn. Op deze manier hoopt de Vlaamse overheid de fietsverbinding tussen beide Scheldeoevers comfortabeler te maken.

Om te onderzoeken of dergelijk systeem op deze specifieke locatie voldoende gebruiksgemak garandeert zal de transportband eerst op een deel van de trappen van rechteroever getest worden. Gebruikers kunnen deelnemen aan die evaluatie door hun mening te geven via www.wegenenverkeer.be/fietsband. Indien de evaluatie positief is zal het systeem op termijn uitgerold worden op beide Scheldeoevers.

Borstel en band

Het systeem bestaat ruwweg uit twee delen: een transportband voor de opgaande beweging en een borstelgoot voor fietsers die de trap afdalen.

Dalende fietsbandOm naar beneden te gaan plaats je eerst je voorwiel tussen de borstelharen van de borstelgoot en leid je je fiets naar beneden. De borstelharen geven je fiets net genoeg weerstand om ervoor te zorgen dat je er zonder veel moeite mee naar beneden kan wandelen. Remmen is amper nodig en de fiets blijft netjes rechtop. Het systeem werkt voor zware of lichte fietsen, voor dikke of dunne banden.

Stijgen gebeurt met een tandriemband. Op de bodem van een smalle goot is een lopende band aangebracht die begint te draaien wanneer de sensor een fiets opmerkt. Het volstaat om je fiets op de band te rijden en de remmen in te knijpen. Je fiets wordt dan zonder moeite naar boven begeleid.

Hoe zo’n transportband gebruikt wordt kan je hier bekijken:

Het proefproject

AWV plaatst de fietstransportband op de bovenste twee trapdelen en het bordes van de trap op rechteroever. Het gaat over 20% van de trap die we uitrusten met het systeem. De investering voor dit project bedraagt 40.000 euro.

Het proefproject loopt ongeveer 6 weken en zal dan geëvalueerd worden. De elementen die geëvalueerd zullen worden zijn: gebruiksgemak, de betrouwbaarheid van de installatie, en gevoeligheid aan vandalisme. De belangrijkste parameter is echter het gebruiksgemak.

Hiertoe vraagt AWV zoveel mogelijk mensen om de band te testen en hun ervaring met ons te delen.  Dat kan via wegenenverkeer.be/fietsband. De evaluatie van het project moet dit voorjaar afgerond zijn.

En verder?

Als het systeem positief geëvalueerd wordt dan zal de Vlaamse Overheid starten met de procedure om dergelijk systeem op beide oevers te installeren.