Controle op tussenafstanden, pechstrookrijden en inhaalverbod bij regenweer

In het kader van het project ‘Leveren en opstellen van verkeershandhavingssystemen voor controle op tussenafstanden, inhaalverbod en pechstrookrijden in Vlaanderen’ worden sinds 2009 verschillende locaties langs autosnelwegen in Vlaanderen uitgerust met de nodige infrastructuur om de negatie van de wettelijke vereiste tussenafstanden (50m) en het inhaalverbod bij regenweer voor vrachtwagens van op afstand te kunnen controleren. Het systeem kan ook wagens en vrachtwagens registreren en beboeten die onrechtmatig gebruik maken van de pechstrook.

Opbouw en werking van het systeem

Een site met dergelijke toepassing wordt uitgerust met meetlussen in het wegdek, videocamera’s en nummerplaatherkenningscamera’s. De meetlussen detecteren de voorbijkomende voertuigen en genereren gegevens zoals het tijdstip, de snelheid, de lengte van het voertuig en de tussenafstand met de voorligger. De videocamera’s maken beelden van de verkeerssituatie om de context van de eventuele overtreding te kunnen beoordelen. De nummerplaatherkenningscamera’s maken beelden van de nummerplaten en kunnen ze met behulp van de ingebouwde beeldherkenningssoftware identificeren. De gegevens van een mogelijke overtreding worden gebundeld en doorgestuurd naar de Federale Politie. De politie beschikt over de nodige verwerkingssoftware en beoordeelt of het effectief om een overtreding gaat en of er al dan niet beboet wordt.

Controle van inbreuken

De systemen voor de automatische controle op tussenafstanden, inhaalverbod en pechstrookrijden zorgen voor de controle van inbreuken tegen de volgende verkeersregels:

  • Minimale onderlinge afstand van 50m tussen voertuigen of slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter
  • Inhaalverbod (bij regenweer) van voertuigen of slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter
  • Onrechtmatig op de pechstrook rijden.

Deze systemen bestaan uit 3 delen:

  • Op de autosnelweg:
    • Nummerplaatherkenningscamera’s om de nummerplaten van de mogelijke overtreders te lezen;
    • Bewakingscamera’s (CCTV): om de situatie voor en na de overtreding in beeld te brengen;
    • Inductieve lussen: om de tussenafstand tussen twee voertuigen te meten via een elektrisch signaal;
    • Witte referentielijnen: zodat de politie een visuele controle van de overtreding kan doen.
  • Naast de autosnelweg in een wegkantkast bevindt zich computerapparatuur om alle informatie aangeleverd door het systeem op de snelweg te verwerken.
  • In de kantoren van de federale politie bevindt zich een computersysteem om alle gegevens van de overtredingen uit de verschillende locaties te downloaden, op te slaan en te verwerken.

Stand van zaken

Volgende locaties waren zijn begin 2015 uitgerust met een systeem voor controle op tussenafstanden, pechstrookrijden en inhaalverbod bij regenweer:

  • E19 richting Breda ter hoogte van Schoten
  • E17 richting Kortrijk ter hoogte van Sint-Niklaas
  • E313 richting Antwerpen ter hoogte van Lummen
  • E313 richting Hasselt ter hoogte van Lummen
  • E17 richting Antwerpen ter hoogte van Deerlijk
  • E17 richting Antwerpen ter hoogte van Deinze
  • E313 richting Antwerpen ter hoogte van Geel
  • E40 richting Oostende ter hoogte van Drongen
  • E403 richting Brugge ter hoogte van knooppunt Moorsele
  • E314 richting Leuven ter hoogte van Rotselaar
  • E313 richting Hasselt ter hoogte van Ranst
  • E40 richting Brussel ter hoogte van Drongen
  • E40 richting Luik ter hoogte van Bertem
  • E40 richting Brussel ter hoogte van Bertem