Overslaan en naar de inhoud gaan

Tussenafstanden, inhaalverbod bij regenweer en pechstrookrijden

Verschillende locaties langs autosnelwegen in Vlaanderen zijn uitgerust met specifieke infrastructuur. Die infrastructuur dient om de negatie van de wettelijke vereiste tussenafstanden en het inhaalverbod bij regenweer voor vrachtwagens op afstand te kunnen controleren. Het systeem kan ook wagens en vrachtwagens registreren en beboeten die onrechtmatig gebruik maken van de pechstrook.

Hoe werkt het systeem?

De locatie wordt uitgerust met meetlussen in het wegdek, videocamera’s en nummerplaatherkenningscamera’s. 

  • De meetlussen detecteren de voorbijkomende voertuigen en genereren gegevens zoals het tijdstip, de snelheid, de lengte van het voertuig en de tussenafstand met de voorligger. 
  • De videocamera’s maken beelden van de verkeerssituatie om de context van de eventuele overtreding te kunnen beoordelen. 
  • De nummerplaatherkenningscamera’s maken beelden van de nummerplaten en kunnen ze met behulp van de ingebouwde beeldherkenningssoftware identificeren. 

De gegevens van een mogelijke overtreding worden gebundeld en doorgestuurd naar de Federale Politie. De politie beschikt over de nodige verwerkingssoftware en beoordeelt of het effectief om een overtreding gaat en of er al dan niet beboet wordt.

Op welke inbreuken wordt gecontroleerd?

De systemen voor de automatische controle op tussenafstanden, inhaalverbod en pechstrookrijden zorgen voor de controle van inbreuken tegen de volgende verkeersregels:

  • Minimale onderlinge afstand van 50m tussen voertuigen of slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter
  • Inhaalverbod (bij regenweer) van voertuigen of slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter
  • Onrechtmatig op de pechstrook rijden.

Deze systemen bestaan uit 3 delen:

  • Op de autosnelweg:
    • Nummerplaatherkenningscamera’s om de nummerplaten van de mogelijke overtreders te lezen;
    • Sensoren voor de detectie van neerslag;
    • Bewakingscamera’s (CCTV): om de situatie voor en na de overtreding in beeld te brengen;
    • Inductieve lussen: om de tussenafstand tussen twee voertuigen te meten via een elektrisch signaal;
    • Witte referentielijnen: zodat de politie een visuele controle van de overtreding kan doen.
  • Naast de autosnelweg in een wegkantkast bevindt zich computerapparatuur om alle informatie aangeleverd door het systeem op de snelweg te verwerken.
  • In de kantoren van de federale politie bevindt zich een computersysteem om alle gegevens van de overtredingen uit de verschillende locaties te downloaden, op te slaan en te verwerken.

Hier controleren we

Weg locatie richting
E19 Schoten Breda
E17 Sint-Niklaas Kortrijk
E313 Lummen Hasselt
E313 Deerlijk Antwerpen
E313 Lummen Hasselt
E40 Drongen Oostende

E403

Knooppunt Moorsele Brugge
E314 Rotselaar Leuven
E313 Ranst Hasselt
E40 Drongen Brussel
E40 Bertem Luik
E40 Bertem Brussel